De nieuwe tanker Copenhagen heeft bij de doop meteen een Green Award ontvangen. De doopplechtigheid vond dinsdag 21 juni plaats op de nieuwe locatie van Maritima Green Technology in Meppel. De doop werd verricht door Thessa Menssen, de Chief Operating Officer van Havenbedrijf Rotterdam.
Filmpje van de doop.
Scheepswerf De Kaap heeft het mts Copenhagen gebouwd. Werfeigenaar Thecla Bodewes ging bij de drukbezochte doop in op de vele innovaties die zijn toegepast in dit schip. Door deze innovaties op het gebied van bouw en aandrijving wordt 50 procent minder uitstoot, een brandstof besparing tot 40 procent, en een halvering van de onderhoudsinterval bereikt. Daar staat tegenover dat het schip meer vermogen heeft.
De dit jaar ingevoerde Green Award is dus dik verdiend. De naam van het schip verwijst ook naar duurzaamheid. Het contract voor de bouw werd in december 2009 getekend ten tijde van de – mislukte – klimaattop in Kopenhagen.
Verenigde Tankrederij
De Copenhagen zal worden ingezet door Verenigde Tankrederij. Directeur Niels Groenewold lichtte in een speech toe waarom het schip bij de rederij past: “Duurzaam ondernemen betekent voor ons bij alle bedrijfsbeslissingen zowel een hoger bedrijfsrendement nastreven als de kansen benutten voor een beter milieu en meer welzijn van de medewerkers en de maatschappij. Het gaat om activiteiten die een stap verder gaan dan waartoe de wet verplicht; vanuit maatschappelijke betrokkenheid en een toekomstgerichte visie.”
Eigenaar Bert Kersten spreekt de aanwezigen toe nadat hij de Green Award heeft ontvangen. (foto’s De Binnenvaartkrant)
“Het schip waar wij voor de doopplechtigheid samen zijn gekomen, past hier uitstekend in. Het is een onderdeel van tastbare Nederlandse innovatiekracht, waar het Rotterdamse gezegde ‘geen woorden, maar daden’ echt eer aan doet.”
Exploitatie
Thecla Bodewes vulde aan: “Het schip is een volledig Nederlands product, waarbij vooral gekeken is naar innovaties waarmee de exploitatie van het schip extreem voordelig wordt en tevens extreem veilig voor bemanning en milieu.”
“De gerealiseerde brandstofbesparing kunnen we meteen terugzien in minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Niet alleen door de optimale belasting van de generatorsets, maar ook gewoon door het lage brandstofverbruik, wat met de stijgende olieprijzen een groot concurrentieverschil geeft ten opzichte van andere schepen.”
HbR-topvrouw Thessa Mensen verrichtte de doop. Rechts Thecla Bodewes van Scheepswerf De Kaap.
Duurzaamste haven
Ook voor de Rotterdamse haven betekent de realisatie van een duurzaam en innovatief schip als de Copenhagen veel, vond Thessa Menssen: “Het is onze overtuiging dat innovaties in de duurzame technologie de concurrentiepositie van de maritieme sector en daarmee ook de haven van Rotterdam versterken. We willen uiteindelijk de duurzaamste haven van de wereld zijn.”
Dieselelektrisch
Het mts Copenhagen is volledig redundant uitgevoerd met vier generatorsets en vier voortstuwingsmotoren in de vorm van permanent magneten, die verwerkt zijn in de twee MGT POD-thrusters onder het schip. Het schip heeft een lage kruiplijn en is geheel dieselelektrisch uitgevoerd met een D & A powermanagementsysteem.
Bij de indeling van de machinekamers is gekozen om in de toekomst, als de infrastructuur ook de mogelijkheid biedt, relatief eenvoudig over te stappen op andere, minder milieubelastende brandstoffen, zoals LNG. Alle brandstoftanks zijn los van de huid en vormen geen onderdeel van de scheepsconstructie.
Maritima Green Technology
Scheepswerven Bodewes (in Hasselt), Scheepswerf De Kaap en Maritima Green Technology (beide in Meppel) worden geleid door directeur-eigenaar Thecla Bodewes (43). Onder haar leiding zijn de scheepswerven onder één paraplu gaan werken waarbij ze toch ieder hun zelfstandigheid hebben behouden. Door samenwerking worden menskracht, kennis en materiaal binnen de groep optimaal benut. Iedere onderneming bedient met specifieke kennis van zaken een eigen klantenkring.
De ondernemingen richten zich op innovatieve scheepsbouw en allround scheepsreparatie. Met de focus op een verdere vermindering van energieverbruik en uitstoot zodat het brandstofverbruik per tonkilometer omlaag wordt gebracht.
Maritima Green Technology, dat 21 juni werd gepresenteerd, richt zich op ontwikkeling en innovaties op het gebied van groene mobiliteit, en dan met name op de voortstuwing. Voorop staat dat de producten een bijdrage moeten leveren aan een schonere leefomgeving en minder brandstofverbruik. Tevens moeten ze economische voordelen hebben voor de klanten.