Dordtse scouts varen veiliger dankzij Stalen Willem

0

Zaterdag 25 juni neemt Scoutinggroep Willem de Zwijger uit Dordrecht een nieuw begeleidingsvaartuig in gebruik: de Stalen Willem. De doop wordt verricht door de Dordtse wethouder Rinette Reynvaan. Met het 9,30 meter grote schip vergroot de groep de veiligheid tijdens het varen en ontstaat een scala aan nieuwe mogelijkheden, zoals trektochten door de Biesbosch, begeleiding voor het zeilen op de Nieuwe Merwede en bestemmingen waar het wachtschip van de vereniging niet kan komen.

 

(foto Wouter A. van de Nadort)

Drukke rivieren
“De noodzaak van een modern en krachtig vaartuig om de Zeeverkenners van onze groep te begeleiden wordt duidelijk als je de drukke rivieren in ogenschouw neemt rond het Eiland van Dordrecht”, stelt de Scoutinggroep in een persbericht. “Veel beroepsvaart, hoge snelheden en sterke stromingen.” De Stalen Willem kan de jeugdleden netjes buiten al deze gevaren houden; het is dan ook primair aangeschaft voor de veiligheid.

Vaarbewijzen
“Ook wordt nu een leemte opgevuld in het leer- en ervaringsopbouwplan van de Willen de Zwijger groep. Je begint als verkenner met leren wrikken, roeien en zeilen op een lelievlet, voor de 16- tot 23-jarigen komt daar de lelieschouw met buitenboordmotor bij, en als leiding dan nu de Stalen Willem alvorens men, als schipper, aan het wachtschip begint.” Dat wachtschip is een 27 meter lang voormalig binnenvaartschip.
Hoewel het BPR voor de Stalen Willem geen aparte diploma’s nodig zijn, heeft de Willem de Zwijgergroep de leidinggevenden die met het schip gaan varen verplicht vaarbewijzen en marifoonpapieren te behalen. “Iets wat met groot enthousiasme het afgelopen jaar is gebeurd.”

Ecoliner 900
De Stalen Willem is is gebouwd door Keikes Jachtbouw in Sneek. Het is een gemodificeerd ontwerp met als basis de Ecoliner 900, een vaartuig dat oorspronkelijk ontworpen is door ing. L.M. Huitema. De Stalen Willem is bijvoorbeeld uitgerust met een beschermbeugel voor het roer, waardoor de lengte 9,30 meter is in plaats van 9,00 meter. De breedte is 3,.15 meter, de diepgang 0,80 meter en de kruiphoogte 2,00 meter.
De romp (knikspant) is gemaakt van staal en versterkt met twee maal zo veel spanten als gebruikelijk (om de 30 centimeter). Om te slepen zijn tweeextra bolders naast de accommodatie geplaatst en zijn de bolders voorop en achterop versterkt.

“Een zeer sterk en duurzaam gebouwd schip, geheel volgens de huidige CE-normen.” De motor is een Abato Deutz van 102 pk. “Die voldoet aan alle milieu-eisen, zodat we ook in de toekomst alle nationale parken en havens in kunnen.”
De aanschaf van het vaartuig is mede mogelijk gemaakt door financiële steun en/of advies van de gemeente Dordrecht, de Rabobank, het Rabofonds en het BKD Fonds.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.