De aanvaring van de stuw bij Grave heeft plaatsgevonden onder unieke en zeer moeilijke omstandigheden. Alle betrokkenen hebben zich tot het uiterste ingespannen voor een goede crisisbeheersing. Dat concludeert Berenschot in het onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat en de drie betrokken veiligheidsregio’s en drie waterschappen.

Naar aanleiding van de ernst van de schade nadat de binnenvaarttanker Maria Valentine op 29 december 2016 de stuw bij Grave kapot voer én de hevige kritiek op de afhandeling daarvan, werd opdracht gegeven tot het onderzoek. Adviesbureau Berenschot presenteerde zijn bevindingen op 13 juli.

De locatie en aard van het incident hebben de afhandeling ernstig bemoeilijkt, zo omschrijft Rijkswaterstaat een van de conclusies. Maar, zo staat ook in de verklaring op de eigen website: de melding is met beperkte urgentie behandeld en de betrokken partijen hebben onvoldoende geanticipeerd op de interregionale effecten. “Ook is de opschaling van de betrokken organisaties niet integraal afgestemd. Het ontbreken van een totaalbeeld en onvoldoende coördinatie op tactisch niveau bemoeilijkten adequate crisiscommunicatie.”

 

Uitbesteden

Het coördinatieplan vaarwegen Brabant-Noord en het Incidentbestrijdingsplan vaarwegen Oost-Nederland noemt Berenschot ‘papieren tijgers’. Er is te weinig mee gedaan en ze komen inhoudelijk niet op alle onderdelen overeen.

In het algemeen stellen de onderzoekers dat de regionale plannen beter moeten aansluiten op het Handboek Incidentbestrijding, met daarbij speciale aandacht voor melding en alarmering en crisiscommunicatie. Een van de aanbevelingen voor Rijkswaterstaat is dat de vaarwegbeheerder explicieter de consequenties voor crisisbeheersing moet beschouwen bij het uitbesteden van taken.

Ook wordt de overweging meegegeven direct na een crisis een afspraak te beleggen met alle hoofdrolspelers voor het nabespreken van de crisis en het uitwisselen van de ervaringen. Verder adviseert Berenschot de veiligheidsregio’s om het principe van een coördinerend Regionaal Operationeel Team en een coördinerend operationeel leider uit te werken.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.