Evenals veel andere overheidsbestuurders is ook gedeputeerde Marijke van Haaren van de provincie Gelderland de mening toegedaan dat de drukte op de overvolle wegen moet verminderen door – daar waar dat kan – in de toekomst meer goederen over het water te gaan vervoeren. Als gedeputeerde voor Mobiliteit wil zij de benodigde maatregelen treffen om dat vanuit haar provincie mede te realiseren. Ze is ook voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Binnenhavens. In een ‘Ontmoeting op de brug’ wil Van Haaren haar plannen graag toelichten.
Ongeveer zes jaar is Marijke van Haaren nu gedeputeerde van de provincie Gelderland. Ze is lid van het CDA en was, voordat zij gedeputeerde werd, vijf jaar wethouder in Ede.
“De binnenvaart valt enerzijds onder mobiliteit, maar anderzijds ook onder economie”, aldus de Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren. (foto Harrie van Eeuwijk)
Als gedeputeerde heeft ze mobiliteit en economie in haar portefeuille. “Dat is het brede spectrum van mobiliteit en vervolgens de economische ontwikkeling van Gelderland. Dus het meekijken naar bedrijventerreinen, het denken over de ontwikkeling van de economie, de subsidieregelingen, enzovoort.”
Zonde
“De binnenvaart komt zowel bij mobiliteit als bij economie aan de orde komt. Maar ik moet daarbij wel opmerken dat binnenvaart, wat tijd betreft, een klein deel is van mijn portefeuille. Maar toch bepaald niet onbelangrijk. De grootste subsidieverleningen liggen op de terreinen van het wegvervoer en het openbaar vervoer.”
“De provincie Gelderland kent brede en grote rivieren en het is zonde om daar niets mee te doen”, merkt Van Haaren op. “De binnenvaart valt voor mij enerzijds onder mobiliteit maar anderzijds ook onder economie. Mijn werkzaamheden daarvoor zijn om mede te bewerkstelligen dat er meer vervoer over water gaat. Waterkwaliteit zit bij een collega; ik moet zorgen voor de binnenwateren als vaarwegen. Dus dat wil zeggen op de juiste plek de goede voorzieningen mee zien te realiseren, zoals havens, goede overslagmogelijkheden en goede toevoerwegen.”
Grote rivieren
“Echte subsidieregelingen voor binnenvaart kennen wij niet. Maar toen ik als gedeputeerde kwam, bestond er al een fonds voor goederenvervoer. En daaruit heb ik wel verschillende bijdragen aan loswallen geleverd. Dat is wat wij doen. Dus ik kan niet echt zeggen dat wij de binnenvaart overal mee subsidiëren. Maar ik wil de binnenvaart wel graag stimuleren. Doch ik ga daarbij niet over de schippers en de schepen. Ik moet zorgen dat er gevaren en aangelegd kan worden.”
“De betekenis van de grote rivieren is voor ons tweeërlei. Van de ene kant vormen de grote rivieren voor ons een enorme barrière, hoewel het een prachtig landschap is. Dus voor de infrastructuur is het enorm lastig, want er moeten op de juiste plekken bruggen komen, maar ook veerponten. Het is daarom goed dat ik voorzitter ben van de veerponten in Gelderland. Gedeeltelijk doen de gemeentes de diverse werkzaamheden voor veerponten zelf en gedeeltelijk doen exploitanten het.”
Binnenhavens
Ze is voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Binnenhavens. “De vereniging staat er echt voor om te zorgen dat het gebruik van binnenhavens wordt gestimuleerd en dat de faciliteiten goed zijn. Ook assisteren wij desgevraagd bij gemeenten hoe men een haven beter kan plannen en inrichten zodat die later effectief geëxploiteerd wordt. Met de containerhaven van Nijmegen zijn we nu aan de slag. Uiteraard hebben we daarover contacten met Koninklijke Schuttevaer. Daarnaast hebben we veel contacten met allerlei andere branchegerelateerde organisaties.”
“De Nota Goederenvervoer die ik pas het levenslicht heb doen zien, is een eerste aanzet om middelen te verwerven ten bedrage van 11 miljoen euro, om het een en ander te realiseren in het kader van mobiliteit. Ik ben er hoopvol over dat het lukt.”
“Met mijn nieuwe visie op goederenvervoer, waar vervoer over water een grotere plek heeft gekregen, heb ik in die sfeer dus geld gevraagd voor de verbetering van een aantal havens. Met name Nijmegen, Wageningen, Zutphen en Medel komen daar aan bod. Dat doen we samen met de centrale overheid.”
Duiven
“Verder denken wij met gemeentes die al een loswal of haven hebben, hoe ze die kunnen verbeteren. Zo hebben we nu een vraag van de gemeente Duiven om aan de IJssel een kade te realiseren.” Dat zal misschien een containerterminal worden. “Dat ligt er een beetje aan wat de exploitant daar dan mee zou willen. Maar we beginnen met een kade.”
In Duiven is de gemeente bezig met een duurzaam bedrijventerrein en men wil daar ook de aan- en afvoer van goederen milieuvriendelijk laten verlopen. Daarom is er ook gekeken naar de loop van de rivier. “Daar streven we dus naar de modaliteiten water en weg. Er komt geen spoor bij.”
Lees het complete interview in de binnenvaartkrant van 17 november 2009.