Op steeds meer plekken moeten schippers verplicht walstroom gebruiken. Geen probleem, vinden Jan & Sietske Hartman van het ms Ignoramus. Maar in de Rotterdamse Maashaven bleek het onmogelijk om de stroomkast te openen.
De Ignoramus komt op Tweede Paasdag ‘s avonds om acht uur aan in de Maashaven in Rotterdam. Tot onze grote verbazing is er een mooi plekje vrij direct aan de ponton naast een stroomkast. Dat komt mooi, uit want sinds 1 maart is het verplicht om aan de walstroom te liggen.
Aangezien het voor ons de eerste keer is aan de walstroom in de Maashaven hebben we op internet opgezocht hoe we ons aan moeten melden en welke stekkers we nodig hebben. Hoewel we op diverse plekken in Nederland en in Duitsland wel vaker aan walstroom liggen, blijkt toch dat we niet de juiste stekkers hebben. Dus schaffen we de volgende ochtend bij de firma Oechies voor 60 euro materiaal aan.
Het materiaal is in orde en we hebben een perfect plekje; er lijkt nu niks meer fout te kunnen gaan.
Op internet staat vermeld dat we de sleutel voor de walstroomkast (en een welkomstgeschenk) kunnen ophalen bij de Beurskiosk. Helaas! De Beurskiosk krijgt weleens een sleutel maar heeft deze nu niet en de juiste persoon is alleen aanwezig tussen 10.00 en 13.00 uur! Niet echt handig voor een 24-uursbranche! Tevens is er geen spoor te vinden van het welkomstgeschenk.
Na flink rondbellen (onder andere naar een duur 0900-nummer) krijgen we de tip om de sleutel van de buurman te gebruiken. Helaas gaat ook dat niet lukken. We hebben alles voor elkaar, maar geen sleutel van de kast; dus is er geen andere optie dan het starten van de generator.
Het duurt niet lang of we krijgen een bezoekje van de havendienst (RPA10): of we direct aan de walstroom kunnen gaan en de generator uit kunnen zetten. Dat we geen sleutel hebben, is ons eigen probleem, want regels zijn regels. Nadat de havendienst klaar is met het driftig schrijven van een waarschuwing, vragen we of zij voor ons de walstroomkast kunnen openmaken. Ze proberen meerdere sleutels, echter het lukt hen ook niet om de kast open te krijgen. Omdat we een uurtje later toch weer moeten varen, komen we er uiteindelijk met een mondelinge waarschuwing vanaf.
Nu komen we er nog met een waarschuwing vanaf, maar wat als er wel bekeuringen worden uitgeschreven? Wie heeft bedacht dat voor een 24-uursbranche een sleutel alleen op te halen is tussen 10.00 en 13.00 uur?
Zo gaat het nu in de Maashaven. We begrijpen meteen waarom er nog een mooi plekje tegen de kant vrij was.
Het is jammer dat een maritieme stad als Rotterdam op deze manier de scheepvaart aan het wegjagen is. In de wandelgangen klagen meer schippers hierover. Zo is er voor de walstroomkasten op het Noordereiland weer een andere sleutel nodig dan in de Maashaven.
Jan & Sietske Hartman,
ms Ignoramus