Geen controle op Japanse containers per binnenvaart

0

Het gaat in de Rotterdamse haven niet alleen mis met de controle op uit Japan afkomstige containers, de containers die per binnenschip naar het achterland gaan worden zelfs helemaal niet gemeten op radioactieve besmetting. Dat werd indirect duidelijk uit de berichtgeving van het AD over de ophef om de besmette zeecontainer die afgelopen woensdag niet werd tegengehouden bij de douanecontrole.

De container was woensdag gelost in Rotterdam. Toen de vrachtwagen die hem vervoerde door de scanner reed, ging wel een alarm, maar bij een tweede meting door de Douane leek er niets aan de hand. Toevallig was de container bestemd voor een ontvanger die ervoor had gekozen alle Japanse containers zelf te laten controleren. Het ingeschakelde controlebedrijf (First Safety) ontdekte de
te hoge straling.

Gevaarlijk
Het zou gaan om radioactief cesium. Dat is waarschijnlijk afkomstig van verontreinigd zeewater dat over de container is gespoeld. Het water is verdampt, het radioaciteve vuil bleef achter. De straling reikt niet ver. “De besmetting is alleen gevaarlijk op korte afstand, als cesium bijvoorbeeld via handcontact in het lichaam komt en daar schade aanricht”, meldt het AD.
Een woordvoerder van First Safety waarschuwt in de krant dat containers uit Japan slechts steeksproefsgewijs worden gecontroleerd op te hoge straling. Alle containers die per truck de haven verlaten, gaan door de Douane-scanner. De blijkt niet waterdicht. Wel maakte de Douane vandaag bekend dat de procedures worden aangepast naar aanleiding van de misser.

Geen controle
Veel erger nog is dat de containers die per binnenschip of coaster de terminal verlaten helemaal niet gescand worden. Een woordvoerster van de Douane reageert daarop in het AD dat dat aandeel maar klein is: “Overslag naar de binnenvaart is slechts een heel klein deel van de duizenden containers die dagelijks aankomen in Rotterdam. Het merendeel gaat door de scanner.”
Zij weet kennelijk niet dat vervoer over water in Rotterdam een aandeel van 33 procent heeft in de modal split van containers. Het betekent dat één op de drie mogelijk besmette containers niet gecontroleerd wordt.

Contargo heeft op zijn achttien inlandterminals zelf inmiddels voorzorgsrmaatregelen genomen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.