In 1958 werd op de werf Jos Boel & Zn in het Belgische Temse voor een Zwitserse rederij het 1.750 ton metende motorschip Rio Grande gebouwd. Veel was er al die jaren niet veranderd aan het drogeladingschip; wel werden in 2019 door Teus Vlot Diesel Marine de twee voortstuwingsmotoren vervangen door twee Scania’s DI13 van 500 pk en werden door dat bedrijf ook een nieuwe generatorset en twee ZF-keerkoppelingen geïnstalleerd.
Dat gebeurde in opdracht van Johan de Bot, directeur van Traba Logistics, een bedrijf met vestigingen in Beuningen en het Roemeense Constanta. Het is gespecialiseerd in bulk/breakbulk en containertransporten per vrachtwagen, trein en binnenvaartschip.
Traba Logistics heeft al ruim 25 jaar ervaring met transport op de Rijn en Main en al meer dan tien jaar op de Donau. Dat transport over water gebeurde louter met particuliere schepen.
Om niet helemaal afhankelijk te zijn van derden heeft het bedrijf in 2018 met de Rio Grande het eerste eigen motorvrachtschip aangeschaft. Dit schip heeft de afgelopen periode een complete gedaanteverwisseling ondergaan. Na een forse renovatie/verbouwing op de shipyard van Gebr. De Jonge in het Servische Kladovo beschikt Traba Logistics nu over een mooi, eigentijds en economisch verantwoord, ruim 1.900 ton metend schip.
Fikse uitdaging
Op de helling bij Ruijtenberg Shipyard in Raamsdonksveer was gebleken dat het vlak te ver doorboog, waardoor het niet verantwoord was om daarmee nog lang verder te varen. Nieuwbouw zou te lang duren en was economisch niet verantwoord, oordeelde De Bot. Na uitgebreid onderzoek bleek om- en verbouw in Servië prijstechnisch gezien de meest interessante optie.
Een fikse uitdaging voor alle betrokkenen, want op de werf in Kladovo werden tot dan alleen casco’s gebouwd en nu zou er, na de bouw van een nieuw voor-/middenschip, ook een complete afbouw plaatsvinden. Een belangrijke rol was weggelegd voor Johan Verlaan, eigenaar van Propulsion & Maritime Services. Hij verrichtte niet alleen alle benodigde werkzaamheden ter voorbereiding voor de ombouw van de Rio Grande, maar was op de werf in Servië ook projectleider.
Hij zegt daarover: “Aanvankelijk was het de bedoeling het schip te voorzien van een nieuw voor- en middenschip. Om binnen de 86 meter lengte te blijven, werd het achterschip 1,60 meter ingekort. De Rio Grande is daardoor niet alleen lichter, maar er werd ook een groter ruim gecreëerd en het tonnage werd van 1.750 naar 1.907 verhoogd.”
Lading tarwe mee terug
“Bij die werkzaamheden bleef het niet, want in de loop der tijd kwamen er steeds meer klussen bij. Zo werd ook de woonaccommodatie grondig aangepakt, compleet gestript en fors gemoderniseerd. Onderin het achterschip zijn naast het kapiteinsverblijf maar liefst vier slaapkamers gerealiseerd. Alle ramen en deuren zijn nieuw en de stuurhutkolom is één meter ingekort, zodat het schip door de lagere kruiphoogte nu onder alle bruggen over de Main kan varen. Ruijtenberg leverde de nieuwe (EBR-)bovenbouw van het stuurhuis.”
“Een minpunt tijdens de complete renovatie was dat de toegezegde twee maanden levertijd niet haalbaar bleek te zijn. Uiteindelijk kon een volledig gecertificeerd schip terug naar Nederland varen. Op die terugreis werd in Hongarije een lading tarwe geladen, zodat de ‘reiskosten’ van Servië naar Nederland vice versa al waren terugverdiend.”
Nieuwe bekabeling
Voor het zover was, zijn ook door Teus Vlot Diesel Marine de nodige klussen verricht. Na de geslaagde hermotorisering in 2019 kreeg het bedrijf de opdracht de Rio Grande te voorzien van een compleet nieuwe bekabeling en het aansluiten van de boegschroef en een nieuwe generatorset. Op de website van het bedrijf staat onder andere ‘24/7 service in binnen- en buitenland’, iets dat met deze opdracht volledig waargemaakt werd. De benodigde materialen werden per container aan boord van de Rio Grande meegenomen naar Servië.
Tussen oktober 2021 en begin april 2022 verbleef Arie Hak, elektricien bij Teus Vlot, in totaal zo’n zestien weken in Kladovo. “Mijn eerste werk was 24 Volt omzetten naar 220 Volt. Daarna hebben we werkelijk alles wat met bekabeling en elektrische installaties te maken had, ook de compleet nieuwe woning, verricht. De samenwerking met Johan Verlaan verliep prima en als hij bijvoorbeeld las- of soldeerklussen had, dan deden we dat ook.”
Een positieve instelling die sowieso uitstekend past bij het team van Teus Vlot Diesel Marine. De unieke samenwerking op de werf in Servië zorgde ervoor dat het eerste eigen schip (86 x 11,11 meter) van Traba Logistics echt heel mooi is geworden. Inmiddels heeft het logistieke bedrijf een tweede schip, van 105 x 11,45 meter, uit de vaart gekocht.
Eigenaar Johan de Bot weet nu in ieder geval waar hij de juiste vakmensen kan vinden.