‘Game-changer’ voor containerlogistiek

0

Koning Willem-Alexander heeft vrijdag 24 april APM Terminals Maasvlakte II geopend. De nieuwe terminal in Rotterdam geldt als meest geavanceerde en duurzame containerterminal ter wereld.

CEO Kim Fejfer van APM Terminals  noemde APM Terminals Maasvlakte II een ‘game-changer in de scheepvaart’ en ‘aanzienlijk veiliger voor onze medewerkers en klanten’. De terminal is emissievrij door gebruik van hernieuwbare energie. ‘En, net zo belangrijk, onze klanten zullen 40 procent hogere productiviteit ervaren – dankzij automatisering.’

 

Windenergie

APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam luidt een nieuw tijdperk in voor havenlogistiek. Het is ‘s werelds eerste containerterminal waarbij de kranen ( SQC: Super Quay Cranes), op afstand worden bestuurd. Een vloot van 62 batterij-aangedreven Lift-AGV’s vervoert de containers tussen de kade en de stacks. Dit geldt ook voor de binnenvaart- en spoorfaciliteiten. 54 Automated Rail Mounted Gantry-kranen (ARMGs) positioneren de containers in de stacks zonder tussenkomst van medewerkers.

De energie van de terminal komt van windenergie, waardoor de terminal geen CO2-uitstoot of andere emissies veroorzaakt. Daarnaast is APM Terminals Maasvlakte II aanzienlijk stiller dan een conventionele terminal met diesel-aangedreven voertuigen.

 

APMT opening2Barge-kade

APM Terminals Maasvlakte II is ontworpen als een multimodaal knooppunt voor het verminderen van vrachtverkeer ten gunste van de binnenvaart en spoorverbindingen met het achterland, meldt APMT expliciet. De bouw begon in mei 2012 en in december 2014 lag het eerste commerciële schip aan de kade.

De afgelopen maanden zijn systeemtests gedaan om de eerste fase van APM Terminals Maasvlakte II in volledige operationele status te brengen. De terminal die 86 hectare beslaat, beschikt over 1.000 meter kade, spoorfaciliteiten, en acht op afstand bediende Super Quay Cranes (SQCs) kranen, met een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 2,7 miljoen TEU. Dit alles komt neer op een investering van 500 miljoen euro door APM Terminals. Voor de binnenvaart is een aparte barge-kade aangelegd – met eigen kranen – zodat de schepen niet hoeven te wachten op of te wijken voor zeeschepen.

In de toekomst wil APMT de terminal op de Tweede Maasvlakte uitbouwen naar 180 hectare en 2.800 meter deepsea-kade (19,65 meter diepte). De jaarlijkse doorvoercapaciteit is dan 4,5 miljoen TEU.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.