Procter & Gamble uit Grimbergen heeft de Filips de Goedeprijs 2011 in de wacht gesleept. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits overhandigde de tweejaarlijkse onderscheiding op het symposium ‘Innoveren in de binnenvaart? Natuurlijk!’ van Waterwegen en Zeekanaal.
Met de Filips de Goedeprijs wordt een instantie of persoon in het zonnetje gezet die positief heeft bijgedragen aan de groei en de uitstraling van de binnenvaart. Procter & Gamble is daar een mooi voorbeeld van. “We hebben een logistieke strategie ontwikkeld om onze transportketen te vergroenen zonder de transporttarieven te verhogen”, aldus logistiek manager Eric Laenens van de fabrikant van huishoudelijke en verzorgingsproducten. “Dat leidde tot een modal shift naar het water.”
Eric Laenens van Procter & Gamble ontvangt de Filips de Goedeprijs van minister Crevits. (foto Sarah De Preter)
“In de toekomst willen we de Europese markt toeleveren via enkele grote, centraal gelegen, multimodale distributiepunten. Het is onze ambitie om tegen 2015 30 procent van onze lading met alternatieve transportmodi te vervoeren. Daarmee houden we 100.000 vrachtwagens van de weg en reduceren we de CO2-uitstoot met 67.500 ton per jaar. We zijn er ernstig mee bezig en deze prijs is een erkenning van de inspanningen die we hebben gedaan.”
Signaal
Steeds meer grote bedrijven ontdekken de binnenvaart als alternatief voor het wegvervoer. Een prima zaak, zei Harald Koethe van de leefmilieucommissie bij PIANC. “De keuze van grote bedrijven om via het water te vervoeren kan het bewustzijn voor de sector vergroten. Het heeft een signaalfunctie.”
Thierry Vanelslander van het Steunpunt Goederenstromen aan de Universiteit Antwerpen spoorde de binnenvaartsector aan om klaar te staan voor deze ontwikkeling. “Durf vooruit te kijken, te innoveren en je eigen imago in de verf te zetten.”
(Sarah De Preter)