Familie Hovestadt gooit het roer om met nieuwe Sayonara 

0
nieuwbouwschip Sayonara
mbs Sayonara. (foto Drone by Mark)

Toen Kees Hovestadt besloot over te stappen naar de zand- en grindvaart, was hij er al snel uit waar hij het nieuwe schip liet bouwen: bij Scheepswerf Poppen in Zwartsluis. Achter die keuze staat hij nog steeds voor de volle honderd procent. Op de vraag waar hij het meest trots op is bij de nieuwe Sayonara zegt hij vol overtuiging: “Op alles!”

Op 2 juli waren de doop en open dag in Werkendam. (foto Liene Jouwsma)

Zaterdag 2 juli doopte zijn vrouw Els Hovestadt het schip in hun thuishaven Werkendam. Het is inmiddels hun zevende schip met die Japanse groet als naam, en de derde nieuwbouw. Ze varen samen, met een matroos.

Kilometers

Dat ze de overstap maken, heeft met de kinderen te maken en de vele kilometers die Els per jaar maakte van boord naar het internaat in hun woonplaats Werkendam. “We hadden een 135-meter schip. Daar hebben we elf jaar mee gevaren, veel op de Rijn en de Duitse kanalen. Maar we willen niet meer zo ver weg.” 

“In het zand- en grind ben je bovendien meestal vrij in het weekend.” Van de vier zoons werken er twee; nummer drie (13 jaar) krijgt na de zomervakantie op het internaat gezelschap van de jongste (6). 

familie hovestadt van de Sayonara
Familie Hovestadt bij de doop op 2 juli. (foto Liene Jouwsma)

Succesvolle serie

De keuze voor Scheepswerf Poppen was niet toevallig. De werf in Zwartsluis heeft de afgelopen jaren een uitstekende naam opgebouwd met de bouw van beunschepen. Dat begon met de Grato van Arian Trouwborst, waarvoor in samenwerking met Gaastmeer Design een compleet nieuw ontwerp werd gemaakt. Dat schip kwam in 2011 in de vaart. Daarna volgden de Donata (2016) en de Variatie (2018). 

Werfdirecteur Martin Poppen: “Elke eigenaar had zo zijn eigen wensen, die we in die schepen hebben verwerkt. Zo heeft de Variatie voorop nog een woning plus een dubbele garage. Dat geldt ook voor de Sayonara.”

De Mitsubishi-motor van mbs Sayonara
(foto Tekst & Toebehoren)

De andere schippers hebben hun ervaringen gedeeld met Kees en hem allerlei tips gegeven. “Het mooie is dat ze hier op de werf openstaan voor je eigen ideeën en inbreng”, aldus Kees. “Zo wilde ik graag een straalbuis.”
De Sayonara is de eerste uit de serie die daarmee is uitgerust.

Allemaal combineren de schepen functio­naliteit en een ideale balans qua snelheid en laadvermogen. “Ik weet dat die andere schepen goed lopen, veel tonnen meenemen en weinig verbruik hebben”, zegt Kees. De Sayonara is uitgerust met een door Koedood geleverde en Stage V-gecertificeerde Mitsu­bishi S12A2, die goed is voor 953 pk.

“Het is ook een groen schip”, zegt Kees. “We gaan voor een Green Award en ik reken op een gouden certificaat.”

De cirkel is rond

Bij de Sayonara waren de aanpassingen ingrijpender dan bij de Donata en de Variatie. De familie Hovestadt wilde namelijk een breedte van 10,25 meter, afgestemd op hun nieuwe vaargebied. De andere schepen zijn 8,50 meter. “Ik heb daar specifiek voor gekozen, voor het werk op de kanalen in België. Dit is de maximale maat voor bestemmingen boven Brussel, tot aan Charleroi. Daar gaan we vast op varen voor bevrachter Rapide. Veelal vanuit Breskens. Er is werk zat.”

Dat vaargebied is Kees niet onbekend. “Toen ik bij mijn vader aan boord kwam, voeren we ook daarheen. Dat heb ik van mij 14e tot mijn 22e gedaan. De cirkel is rond.”

De Sayonara is 81,25 meter lang. De kruiplijn is slechts 4,15 meter. Het schip kan 2.140 ton vervoeren.

Navigatie-apparatuur in stuurhuis van mbs Sayonara
(foto Liene Jouwsma)

Nieuwe standaard

De bouw heeft alles bij elkaar 45 weken geduurd. “Vanaf het moment dat de vrachtwagens met de kale platen hier het terrein op kwamen rijden”, zegt Martin. Scheepswerf Poppen heeft het casco zelf gebouwd. Vanaf november woonde Kees doordeweeks in een Portakabin op de werf om de afbouw te begeleiden, met Johan Poppen (Martins achterneef) die als projectmanager voor de schipper en de toeleveranciers het eerste aanspreekpunt was. 

Kees: “Er is geen onvertogen woord gevallen. Wat ik bijzonder vind is dat ook Martin gewoon meedraait op de werf, hij is heel dicht betrokken bij het werk, niet bang om zijn handen vies te maken.”

Ook aan Martin Poppen de vraag waar hij het meest trots op is bij dit project… “Dat dit concept zo is aangeslagen. Na drie schepen van 8,50 nu één van 10,25 meter breed en volgende week beginnen we aan nummer 5. Die krijgt een dieselelektrische voortstuwing. Dit type schip is een nieuwe standaard aan het worden in de beunvaart. Als je hoort hoe positief schippers erover praten… Dat maakt me wel trots, ja.”

Kees Hovestadt (links) en Martin Poppen. (foto Tekst & Toebehoren)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.