In het kader van het Europese project FAIRway Works voeren Oostenrijk en Servië werkzaamheden uit aan de Donau om de rivier beter bevaarbaar te maken. Dat gebeurt met behoud en zelfs optimalisatie van bestaande natuurgebieden. Ze worden door de Europese Unie vanuit de Connecting Europe Facility (CEF) meegefinancierd.
In Oostenrijk worden drie ligplaatsen gemoderniseerd: in Linz, Wildungsmauer en Wenen. In Linz zijn de werkzaamheden eind vorig jaar al gestart. Eerder heeft Oostenrijk in het kader van FAIRway Works een nieuwe boeienlegger laten bouwen.
Sluis Eisernes Tor II
Servië gaat in 2022 en 2023 de sluis Eisernes Tor II moderniseren, waardoor de wachttijden daar zullen afnemen. De hinder voor de binnenvaart blijft tijdens de werkzaamheden beperkt. Verder gaat Servië boeien leggen die op afstand kunnen worden gemonitord.
Samen met Kroatië is Servië ook al FAIRway 2 Works aan het voorbereiden. De landen willen de Donau in het grensgebied aanpakken, wat zorgvuldig moet gebeuren. Hier ligt immers een zeer waardevol natuurgebied. Bij alle projecten die via FAIRway Works worden uitgevoerd zijn behalve binnenvaart- ook milieudeskundigen betrokken. Dit om de balans te houden tussen ecologische en economische belangen.