EST-Floattech heeft een nieuw batterijsysteem ontwikkeld. Het Nederlandse bedrijf, vooraanstaand op het gebied van oplossingen voor energieopslag in de maritieme sector, opende op 12 april in Badhoevedorp de productielijn voor deze Octopus Series. Dat gebeurde tijdens een feestelijke happening door Europarlementariƫr Caroline Nagtegaal-van Doorn.
Het Octopus-platform is een geavanceerd, modulair batterijmanagementsysteem om een verscheidenheid aan batterijen te configureren. Dit BMS biedt een gebruiksvriendelijke interface die de batterij verbindt. Het kan een reeks batterijconfiguraties integreren en is daardoor veelzijdig en aanpasbaar aan diverse toepassingen. Het BMS is een integraal onderdeel van het veiligheidsbeheer van de accu’s en biedt bewaking, diagnose en service op afstand.
Inmiddels zijn de eerste modules van de productielijn gerold en worden ze geĆÆnstalleerd op schepen. Maritieme typegoedkeuringen van Bureau Veritas en Lloyds Register volgen binnenkort.
Grote vermogens
De Octopus-serie biedt momenteel twee hoofdtypen batterijmodules: High Energy en High Power. De High Energy-batterijen zijn ontworpen voor langdurige en grootschalige batterijinstallaties, waardoor ze bijvoorbeeld ideaal zijn voor middelgrote en grote schepen die elektrisch varen en ’s nachts laden. De High Power-modules leveren veel vermogen (kW), gecombineerd met een beperkte energieopslag (kWh), wat in de praktijk een korte (ont)laadtijd betekent. Dit kan worden gebruikt in snelladende veerboten, die korte reizen maken en tijdens stops kunnen laden.
Daarnaast is EST-Floattech al vergevorderd met de ontwikkeling van lichtere versies van de Octopus-batterijen. Ook zijn er LPFmodules (op basis van ijzerfosfaat) in ontwikkeling.
Naast een vaste configuratie ā waarbij het systeem in een speciale accukamer staat ā is het batterijsysteem van de Octopus Series ook beschikbaar in een container. Die kan op verschillende soorten schepen worden geplaatst en biedt veel flexibiliteit. Deze oplossing is er in een 10- en een 20-voetscontainer.
Typegoedkeuring
āDe markt groeitā, zei CCO Walter van der Pennen. āDe energietransitie in de maritieme markt is echt begonnen en de laatste jaren is er een toename van elektrisch aangedreven schepen. Daardoor zie je steeds meer differentiatie in de toepassingen die reders en scheepsbouwers nodig hebben. Niet alleen voor directe voortstuwing maar ook voor diverse apparatuur, machines, piekprestaties en hotelbelastingen. Bovendien worden op dit moment nieuwe toepassingen bedacht.ā
De Octopus Series is het tweede systeem van EST-Floattech dat DNV-typegoedkeuring heeft gekregen. Het nieuwe batterijmanagementsysteem is ontworpen met meerdere veiligheidslagen in de hardware en de software. Deze veiligheidssystemen voorkomen dat de batterijcellen kritieke grenzen bereiken.
Hogere productie, lagere kosten
āEST begon al zo’n veertien jaar geleden met de ontwikkeling van batterijsystemen voor gebruik aan boord van schepen, zodra duidelijk werd dat energieopslagsystemen een belangrijke rol zouden spelen bij de vermindering van de CO2-uitstoot door de scheepvaartā, aldus CEO Mark Witjens. āOns innovatieve Octopus-systeem kan op zo’n grote schaal worden toegepast dat het het zogenaamde positieve omslagpunt zal passeren.ā
Hij verwacht dat de vraag de komende jaren fors zal toenemen. āWe hebben onze nieuwe productiefaciliteiten en -methoden daarop afgestemd. De bijbehorende toename van het productievolume zal een verdere verlaging van de kosten mogelijk maken, waardoor de Octopus-serie weer een grote stap is op weg naar een zero-emissie maritieme industrie.ā