De vernieuwde branche-RI&E Binnenscheepvaart is erkend door het Steunpunt RI&E. Zo melden Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Koninklijke BLN-Schuttevaer en Nautilus International verheugd.
Branches kunnen centraal een generieke RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) op stellen voor de bedrijven uit hun sector. De binnenvaart heeft zo’n branche-RI&E, die door CBRB, BLN en Nautilus is bijgewerkt voor alle wettelijke wijzigingen. Deze geactualiseerde RI&E is opnieuw erkend door het Steunpunt RI&E.
Bedrijven tot 25 werknemers kunnen de branche RI&E gebruiken en vallen hierdoor buiten de toetsingsplicht door een gecertificeerde arbodeskundige. Een dergelijk advies kost al gauw 1.000 euro.
Verplicht
De Arbeidsomstandighedenwet verplicht iedere werkgever tot een RI&E. Arbeidsomstandigheden in de binnenvaart hebben naast algemene ook specifieke
kenmerken. Alleen al het feit dat de branche verschillende soorten schepen kent en diverse vormen van lading vervoert, betekent dat er veel verschillende arborisico’s zijn. Risico’s die werkgevers, ondernemers en de vakbond in kaart willen brengen en terugdringen.
Een werkgever brengt door middel van een RI&E de arbeidsrisico’s structureel in kaart en middels een plan van aanpak worden deze risico’s systematisch aangepakt. Binnenvaartbedrijven kunnen gebruik maken van de branche-RI&E, zoals ontwikkeld door het CBRB, BLN en Nautilus. Op www.arbo-binnenvaart.nl is alle informatie te vinden.
Digitale Tool
Voor leden van het CBRB en BLN is een digitale tool beschikbaar, waarmee de vragenlijsten van de branche-RI&E gemakkelijker ingevuld kunnen worden. De tool selecteert automatisch de vragen die relevant zijn voor het type schip of schepen van de leden. Door het invullen van vragen wordt aan zaken een licht, matig of hoog risico toegekend. Daarmee kan de ondernemer bepalen welke acties hij moet ondernemen om de geïnventariseerde arbeidsrisico’s te beheersen. Met de digitale tool voor de leden van CBRB en BLN worden de acties automatisch verwerkt in een eigen plan van aanpak.