Rijkswaterstaat evalueert het abonnementensysteem voor de afgifte van restafval en niet-oliehoudend klein gevaarlijk afval. Dat gebeurt in overleg met de Nederlandse binnenvaartorganisaties. Onderdeel van de evaluatie is een enquête onder binnenvaartondernemers.
Eind 2013 voerde Rijkswaterstaat het veel bekritiseerde abonnementensysteem in. De beroepsvaart kan niet-oliehoudend klein gevaarlijk afval (KGA) en restafval (bedrijfsafval, huishoudelijk afval, glas, papier, enzovoort) langs rijksvaarwegen alleen nog met zo’n betaald abonnement kwijt. De containers op sluizen gaan alleen open met een extra chip op de SAB-ecokaart.
Onterecht
Vanuit de binnenvaart is heftig geprotesteerd tegen de invoering. Veel schippers vonden en vinden het onterecht dat ze moeten betalen (velen betalen voor hun huis aan de wal ook al de gemeentelijke afvalstoffenheffing). Een ander bezwaar is dat het Scheepsafvalstoffenverdrag een internationaal verdrag is en de inzameling in alle landen gelijk zou moeten zijn.
De Tweede Kamer ging in 2014 akkoord met het abonnementensysteem, maar eiste dat die na 2 jaar geëvalueerd zou worden. Dat gebeurt nu. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu heeft daarvoor de Rebel Group ingehuurd. Een van de hoofdvragen in het onderzoek is of de binnenvaart haar scheepsafval op dit moment voldoende en tegen een redelijk tarief kwijt kan.
Onderdeel van het onderzoek is een enquête onder binnenvaartondernemers. De vragenlijst staat online en telt 20 vragen. Het invullen kost circa 10 minuten. Deelname is anoniem. Invullen kan nog tot 25 maart.
De enquête is te vinden op www.evaluatieafvalbinnenvaart.nl.