Emma kiest het ruime sop

0
(foto Maritime Filming Group)

VEKA heeft de estuaire type C-tanker Emma opgeleverd aan Burando Barging. Het bunkerschip is 110 meter lang en 13,50 meter breed. De proefvaart was 16 maart. Het schip was afgelopen december, samen met zusterschip Aimee, al gedoopt op de Burando Kerstparty in Rotterdam.

De Aimee kwam begin dit jaar in de vaart; nu was het de beurt aan de Emma.

Estuaire vaart

De schepen versterken de groeiende vloot van Burando Barging en worden niet alleen ingezet in het ARA-gebied maar kunnen en mogen ook langs de Belgische kust tot Zeebrugge varen.

De Emma is, net als de Aimee, gebouwd door VEKA Group, waar Burando in het verleden al meer schepen heeft laten bouwen. Het casco komt uit Oekraïne, de afbouw vond plaats in Werkendam.

Zeeradar

Met het oog op de zwaardere eisen die estuaire vaart stelt, is het schip onder meer voorzien van extra spanten en loopt de dubbele wand door tot en met de machinekamer en de brandstoftanks. Verder is de machinekamer in segmenten ingedeeld en was extra nautische apparatuur nodig, zoals een zeeradar en Naftex voor noodberichten.

Het schip telt veertien tanks. De zeven Bornemann-ladingpompen, geleverd door EPS, hebben elke een capaciteit van 250 kuub per uur. De 355 graden draaibare bunkergiek (van PTS Machinery) kan gelijktijdig twee partijen leveren.

De voortstuwing gebeurt met twee Caterpillar 3508-motoren van 783 kW (1065 pk) per stuk. Ze zijn, net als de generatorsets (2 keer C18 en 2 keer C4.4), geleverd door Pon Power.

De nautische apparatuur is afkomstig van Radio Holland en geïnstalleerd door Werkina Werkendam, dat de complete elektrische installatie aan boord verzorgde, evenals de airco en het camerasysteem.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.