Vandaag (10 maart) beleeft de HISWA Amsterdam Boat Show 2019 zijn laatste dag. De kansen voor de watersportbedrijven liggen vooral in kleinere schepen, zoals sloepen en elektrische vaartuigen. Die waren dan ook in groten getale te zien bij de 235 standhouders in de RAI.
Mede door de aankondiging van de gemeente Amsterdam om fossiele brandstof te gaan verbieden in de grachten zijn consumenten afwachtend om een boot op diesel te kopen. Navilex-eigenaar Lex Sluiter is niet blij met de uitlatingen van Amsterdam over een verbod op fossiele brandstoffen. “Klanten houden hun geld vast omdat ze niet weten wat ze moeten kopen. Maar ik denk dat het zo’n vaart niet loopt.” Sluiter presenteerde op de beurs zijn nieuwste elektrisch aangedreven sloep: Emotion 550.
Marcel Schaap van De Stille Boot merkt dat de markt aantrekt voor elektrische schepen. Bootbouwers gebruiken steeds meer van zijn systemen en bieden ook elektrische schepen aan. Ook Vetus ontwikkelt op dit moment weer een lijn elektrische aandrijvingen voor de watersport.
Het klapstuk onder de elektrisch aangedreven schepen was de duikboot van U Boat Workx (foto boven), die een acrylbol van 20 centimeter wanddikte heeft voor een duikdiepte van 300 meter. Het bedrijf verwachtte geen, 2,5 miljoen euro kostend, exemplaar te verkopen op de beurs, maar hoopte wel dat zich werktuigkundigen, piloten en engineers zouden melden om er te komen werken.
Vergrijzing
Geert Dijks, directeur van HISWA Vereniging sprak tijdens de openingsspeech zijn zorgen uit over de vergrijzing in de watersport: “Elke negen maanden wordt de watersporter een jaar ouder.” Er moet volgens hem dringend iets gebeuren; slechts 20 procent van de Nederlanders komt wel eens op het water.
Dat de watersport vergrijst, merkte ook de ANWB. Het tekort aan abonnees deed de directie van de besluiten met het 92 jaar oude blad Waterkampioen te stoppen. Het was niet mogelijk om de titel te kopen, volgens oud-hoofdredacteur Arno Beuken. Hij heeft met voormalig redacteur Jim Post het plan opgevat een doorstart te maken onder de naam Deining Magazine. Bij 7.000 aanmeldingen van lezers starten ze met het nieuwe blad in mei, met dezelfde redactieformule gericht op zeilers en motorbotenbezitters.
Jan-Pieter Oosting, directeur van Yachtfocus een website waarop boten te koop worden aangeboden, staat achter de plannen en liet het team op zijn stand staan. Hij zei over het opheffen van de Waterkampioen: “Het is het einde van een tijdperk.” Hij werkte jaren met het blad samen en gaat dat nu met Deining Magazine doen.
Veranderende markt
De kleine sector die voornamelijk uit kleine bedrijven bestaat, moet beter online vindbaar worden. Inmiddels groeit de vereniging wel weer; er zijn 860 bedrijven aangesloten. Maar om meer slagkracht te krijgen, gaat HISWA met de Recron fuseren. “De markt verschuift, er zit vooral groei in de verhuurmarkt met kleine bootjes.” Overall is de markt het afgelopen jaar toch nog 5 procent gegroeid.
Reinier Steensma, eigenaar van Waterrecreatie Advies, vertelt: “De markt voor de toervaart is aan het dalen. De markt verschuift naar dagtochten en het varen van korte routes. Nu vaart de watersporter meer kleinere rondjes, liefst door slootjes en kleine kanalen. Wij doen niets anders dan nieuwe routes bedenken. Als je de stuwen en dammen uit de kleine routes haalt, heb je een nieuw vaargebied.”
Voor de veiligheid op het water is dat een goede ontwikkeling. Op de Gouwe en het Prinses Margrietkanaal speelt dat ook en daar probeert men de kleine schepen een parallelroute te geven, opdat de beroepsvaart meer ruimte heeft. Waterrecreatie Advies onderzoekt problemen en oplossingen voor de watersportmarkt. Dat deden zij al eerder voor de waterplanten die steeds meer overlast geven.
Waterplanten
De branchevereniging HISWA, en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond bekrachtigden met een handtekening de oprichting van een stichting om het wier op het IJ- en Markermeer te bestrijden. “De branche en watersport neemt zijn verantwoordelijkheid”, stelde Dijks.
De verenigingen gaan zich samen inzetten om het wier te bestrijden. Ze spreken nu met de overheid over een oplossing voor de komende vijf jaar. Voor de lange termijn moet er nog beleid bepaald worden. “Het maaien is nu een druppel op de gloeiende plaat. Er mag vanwege natuurregelgeving maar tien procent van de waterplanten gemaaid worden”, vertelde Watersportverbond-directeur Arno van Gerben. In april wordt een samenwerkingsverband getekend tussen gemeentes en Rijkswaterstaat.
tekst en foto’s: Evert Bruinekool