Koppelverband Eiger-Nordwand is het eerste refit binnenvaartschip met LNG-aandrijving. De feestelijke oplevering van het schip van Danser Group vond donderdag 9 juni bij het Hulstkampgebouw in Rotterdam plaats. De Eiger-Nordwand is door de firma Koedood in samenwerking met Wärtsilä omgebouwd.
Met de dual fuel-motoraandrijving van Wärtsilä vaart het schip nu voor 95 tot 99 procent op LNG, wat een aanzienlijke reductie van de uitstoot oplevert. De Europese Unie co-financierde dit LNG ombouwproject binnen haar ambitieuze plannen om de transportsector te vergroenen. Dat gebeurde via het Trans-European Transport Network Programma, he LNG Masterplan voor Rijn-Main-Donau en het INTERREG-project MariTIM-ECO² Inland Vessel.
Ombouw
Het koppelverband Eiger-Nordwand is het eerste binnenvaartschip dat omgebouwd werd naar LNG. Het is ook het eerste containerbinnenvaartschip ter wereld met een dual fuel-aandrijving.
Het project werd door Danser turn-key in opdracht gegeven aan Koedood Dieselservice en Wärtsilä. Zij realiseerden de ombouw van diesel naar LNG binnen drie maanden. Hiervoor leverde Wärtsilä twee 6L20DF-hoofdmotoren. De dual fuel-technologie biedt Danser Group flexibiliteit in brandstofkeuze, aangezien de motoren kunnen draaien op LNG en gasolie.
De LNG-tank van 60.000 liter is onderdeks vóór het motorschot geplaatst, in een tankruimte ter grootte van zes 20 feet-containers. Voor een optimale veiligheid wordt de tankruimte mechanisch geventileerd en zijn de zij- en bovenkant van de tankruimte open. De dual fuel-motor schakelt bij eventuele problemen in de gastoevoer binnen één seconde automatisch over op dieselolie.
Lagere uitstoot en dito kosten
De ombouw naar LNG levert de Eiger-Nordwand grote voordelen op in uitstootreductie en besparing in brandstofkosten. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt flink gereduceerd: 20 procent minder CO2, 85 procent minder stikstof en 99 procent minder fijnstof. Op basis van de huidige brandstofprijzen zal de investering van de ombouw door Danser Group binnen circa zeven jaar worden terugverdiend, verwachten de betrokken partijen.
Een 3D-impressie van de ombouw van Eiger-Nordwand naar LNG-aandrijving.
Directeur Ben Maelissa van Danser Group zegt over de refit: ‘Dit betekent een sterke bevestiging van gas als schonere brandstof voor de scheepvaart, waarmee we een nieuwe standaard zetten op het gebied van ecologische en economische duurzaamheid op de Europese binnenwateren.’
Bram Kruyt, directeur Inland Waterways bij Wärtsilä: ‘De enorme ervaring die Wärtsilä heeft met de dual fuel-motoren – meer dan duizend motoren en 10 miljoen bedrijfsuren – gebruiken we om ook de binnenvaart te vergroenen met deze technologie. In samenwerking met Koedood Dieselservice, een begrip in de binnenvaart, zijn we in staat om de binnenvaart optimaal te bedienen met complete voortstuwingsinstallaties, inclusief de inbouw.’
TEN-T-subsidie
Het Trans-European Transport Network Programma (TEN-T) is opgericht ter ondersteuning van de bouw en modernisering van de vervoersinfrastructuur in de Europese Unie. Het LNG Masterplan voor de Rijn-Main-Donau is een van de projecten met een totale financiële steun van de EU van meer dan 40 miljoen euro.
De Eiger-Nordwand refit, waarvan de gasgerelateerde componenten voor 50 procent gefinancierd worden door TEN-T, is het eerste afgeronde LNG-project uit het LNG Masterplan. In totaal gaat het om acht schepen en twee terminals.
De ervaring met deze retrofit is bedoeld om bij te dragen aan het verder inzetten van LNG als milieuvriendelijke en efficiënte brandstof voor de binnenvaart. Sofie Cabanis van de DG Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie: ‘Met dit LNG ombouwproject draagt Danser bij aan de verdere ontwikkeling van LNG als transportbrandstof.’