Frankrijk, het Vlaamse en het Waalse Gewest hebben de Intergouvernementele Seine-Schelde Commissie (IGC) opgericht. Die commissie coördineert het project dat de verbinding tussen Europese waterwegen voor grote schepen mogelijk moet maken.
De Seine-Schelde-binnenvaartas zal, van Compiègne tot Gent, het Seinebekken verbinden met het Noord-Europese binnenvaartnetwerk om konvooien tot 4.400 ton mogelijk te maken. De as wordt gezien als een doorslaggevend element voor de ontwikkeling van het Europese vaarwegennet. Het Seine-Noord-kanaal ligt middenin de verbinding en is daarom een essentiële schakel in het Europese waterwegenbeleid. Het moet in de toekomst een duurzame oplossing voor de aanhoudende stijging van het goederenvervoer bieden.
Tolharmonisatie
Frankrijk, Vlaanderen en Wallonië werken sinds 2003 nauw samen aan de realisatie van dit binnenvaartnetwerk. De Intergouvernementele Commissie (IGC), die in het leven geroepen werd in toepassing van het ministeriële akkoord dat op 20 juli 2007 door Frankrijk, Vlaanderen, Wallonië en Nederland ondertekend werd, is de opvolger van het Seine-Schelde Comité, dat in 2005 opgericht werd.
Het IGC besloot om een Europees Economisch Samenwerkingsverband (EESV) op te richten, met als doel de realisatie van het netwerk en vooral de voorwaarden voor tolharmonisatie en voor verkeersbeheer te vereenvoudigen. In het EESV werken de drie organisaties samen die verantwoordelijke zijn voor de uitvoering van het Europese binnenvaartnetwerk: Voies navigables de France (Frankrijk), Direction des Voies Hydrauliques du Service Public de Wallonie (Wallonië) en Waterwegen en Zeekanaal NV (Vlaanderen).
TEN-V
Het IGC zal ook het dossier van het Trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-V) opvolgen. De Seine-Schelde verbinding staat op de lijst van de prioritaire TEN-V-projecten en ontvangt tussen de periode 2007-2013, 420 miljoen EUR financiële steun van de Europese Unie voor dit project (waarvan 350 miljoen EUR voor Frankrijk, 46 miljoen EUR voor Vlaanderen en 24 miljoen EUR voor Wallonië.)
De Seine-Schelde-verbinding bestaat uit verschillende delen:
• in Frankrijk: het Seine-Noord-Europa kanaalproject tussen Compiègne en het westen van Cambrai, en de werken aan de noordelijke verlengingen (werken aan het kanaal Duinkerken-Schelde en het Deulekanaal, werken aan de Leie, heropening van het kanaal Condé-Pommeroeul) en aan de zuidelijke verlengingen (de l’Oise van Compiègne tot Conflans-Sainte-Honorine)
• in België: werken in Vlaanderen (de Leie, het Afleidingskanaal van de Leie en het Noordervak van de Ringvaart om Gent) en Wallonië (de Schelde en de Waalse as naar Luik)
Europese coördinator voor vaarwegenprojecten Karla Peijs is verheugd over de oprichting van de Intergouvernementele Seine-Schelde Commissie: “Internationale coördinatie is onmisbaar om dit grensoverschrijdend project tot een goed einde te brengen. Daarom is de oprichting van de IGC een belangrijke en cruciale stap voor de realisatie van het project.”
Ze onderstreept het belang van deze nieuwe samenwerking die volgens haar “de ontwikkeling van het Europese binnenvaartverkeer vlotter zal doen verlopen, waardoor duurzame groei zal ontstaan en de omringende gebieden zich op socio-economisch niveau zullen ontwikkelen.”