- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEerste Vlaamse Sunrisetanker is allesbehalve standaard

Eerste Vlaamse Sunrisetanker is allesbehalve standaard

- Advertentie -

Delen

De eerste Sunrisetanker die onder Belgische vlag gaat varen is de Alexia van Edmond van den Abbeele. Hoewel de Sunrise-serie in principe grotendeels standaard is, is dit motortankschip van 85 bij 9,60 meter eigenlijk nauwelijks te vergelijken met de zusterschepen. Voor zowel de voorbereiding, de bouw als de uitvoering van het schip had Van den Abbeele vele maatwerkwensen.

Het resultaat mag er zijn; het schip is precies geworden wat de Vlaamse kapitein-eigenaar vooraf wenste. “In prima samenspraak hebben wij er met elkaar een mooi schip van gemaakt”, zegt afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard.

 

Flexibel

De Alexia is een vreemde eend in de bijt onder de Sunrisetankers. Waar dit concept door werfeigenaren Daniel Gausch en Christian Hochbein is ontwikkeld als een standaard voor turnkey tank­schepen, arriveerde Van den Abbeele in Waterhuizen met een pakket eigen wensen en eisen. GS Yard toonde zich flexibel en realiseerde samen met de opdracht­gever al deze specificaties.

Zo wilde de opdrachtgever pertinent geen stapelbedden aan boord. Zowel de kapiteinswoning als de personeelswoning zijn uitgerust met ruime slaapgelegenheid. “De inrichting van beide woningen is nagenoeg identiek. Zo is het keukenblad in beide woningen van marmer. Ik wil zo weinig mogelijk onderscheid maken tussen de mensen aan boord.”

Hij is bijzonder ingenomen met de woninginrichting: “De firma Wessels uit Haren (Ems) heeft zeer goed werk geleverd; de woningen zijn uitermate keurig afgewerkt.”

Aan boord zijn maar liefst elf camera’s te vinden, waarmee de kapitein of stuurman vanachter de lessenaar alles in de gaten kan houden. Alle beelden van die camera’s worden opgeslagen in een black box. “Bij calamiteiten zijn die beelden soms zeer waardevol, onder meer in de afwikkeling met de verzekering, zo weet ik uit eigen ervaring.”

De Alexia is uitgerust met volledig vast leidingwerk, zonder slangen. Hiervoor is gekozen met het oog op veiligheid. Om diezelfde reden is ook de machinekamer voorop helemaal afgewerkt met druppelplaat, zodat mensen er kunnen werken met minimale obstakels. “Wij investeren veel in optimale veiligheid aan boord.”

Ook duurzaamheid was een speerpunt. Dat mes snijdt aan twee kanten. Zo is het schip qua duurzaamheid zo ingericht dat er naar huidige verwachtingen voor de eerstvolgende keuring geen aanpassingen hoeven te worden gedaan. Daarnaast wil de eigenaar met het schip een Green Award halen.

Verder is dit de eerste 85-meter Sunrise met twee spudpalen aan boord. Hiervoor is gekozen met het oog op de gebruiksvriendelijkheid van het schip en de mogelijkheden die de spudpalen bieden om op vele plaatsen af te meren.

 

Vaste relaties

De kapitein-eigenaar organiseerde diverse zaken zelf, buiten de werf om. “Het is mooi dat de werf zo veel mogelijkheden biedt. Echter, ik vaar bijna veertig jaar en al sinds 1991 als zelfstandig kapitein-eigenaar. Vanaf de eerste dag dat ik zelfstandig werd, ben ik bijgestaan en gesteund door een aantal mensen en organisaties. Nu ik voor het eerst nieuw ging bouwen, wilde ik deze uitstekende relaties niet passeren”, vertelt Van den Abbeele.

Zo regelde hij de financiering van dit bouwproject via KBC Antwerpen, via zijn vaste contactpersoon Francesca Ceulemans. Voor verzekeringen klopte hij aan bij zijn vaste accountmanager bij Willis Towers Watson, Luc Van den Eynde. “Vooral de afbouwverzekering wilde ik niet via de werf regelen”, licht hij toe. “Want die verzekering is er juist voor problemen bij de afbouw, waarbij de belangen van werf en opdrachtgever juist lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan. In zo’n geval wil ik een verzekeringsmakelaar die mijn belangen behartigt.”

Voor de contracten en andere juridische zaken namen Van den Abbeele zijn vaste jurist mr. Marc De Decker van Riverius in Antwerpen in de arm. En tenslotte legde hij de boekhoudkundige en fiscale aspecten van dit project in de voor hem bekende handen van Rudi Cox van Coxsulting.

 

Perspectief

Van den Abbeele bouwde samen met zijn vrouw Brands Gladys het eigen bedrijf van nul af aan op. Dat begon in 1991 met een 500-tonner, een heel oud scheepje. In de loop der jaren volgden nog vijf eigen schepen, waarvan de laatste een 3.000-tonner was. “Dit schip, de ex-Melvin, kocht ik toen het vier maanden oud was en hierop heb ik elf jaar met heel veel plezier gevaren”, vertelt hij.
“Ik ben nu 53 jaar en al bijna veertig jaar aan boord. Op zo’n groot schip is er altijd hectiek. Ik wilde het graag iets rustiger aan gaan doen en zocht daarom naar een kleiner schip. Ik zie in deze 1.550 tons type C-tanker veel perspectief.”

De Alexia gaat varen voor bevrachter Antwerp Chartering, een dochter van BFT. Het vaargebied, met lichte chemie en mineralen, wordt zeer omvangrijk: België, de Franse kanalen, heel Nederland en ook de Noord-Duitse kanalen. “Met dit schip kan ik bijna op net zo veel plaatsen komen als met mijn jacht”, grapt Van den Abbeele. “Zo is de kruiplijn in ballast slechts 3,85 meter.”

Van den Abbeele verkocht zijn 3.000-tonner St. Rita in april 2017. Hij was al op de hoogte van het bestaan van de Sunrise-serie, toen zijn bevriende collega’s, vader en zoon Richard en Stefan De Wilde, onder de rook van Groningen hun Sunrisetanker Gervais lieten bouwen. Van den Abbeele was bij de tewaterlating en de oplevering en raakte onder de indruk van dit type: “Het verbruik is relatief laag en je neemt op deze lichtgewicht tanker snel 150 ton meer mee dan op schepen van vergelijkbare grootte.”

Achterop een bierviltje

De tewaterlating van de Gervais vond plaats voorafgaand aan het jaarlijkse Zomerfeest op GS Yard. Op dit feest raakte de Vlaamse kapitein-eigenaar in gesprek met Gausch en Hochbein. Het informele gesprek resulteerde in een zeer ruwe schets achterop een bierviltje. Ondanks de informele en feestelijke omstandigheden bleek dit bierviltje een uitstekende basis voor een vervolggesprek en een snelle deal.

Het gloednieuwe schip wordt op 10 maart in Antwerpen ten doop gehouden. Na de plechtigheid, die wordt voltrokken door de 6-jarige
naamgeefster van het schip, is er een feest voor ruim 200 genodigden. Van den Abbeele: “We geven een groot feest. Dat heb ik bij aanschaf van al mijn schepen gedaan om alle betrokkenen te bedanken.”

tekst en foto’s: Jan Johan ten Have

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -