Op 19 en 20 maart heeft de SeaZip 3 als eerste schip autonoom gevaren op de Noordzee. De test met de Damen Fast Crew Supplier 2610 Twin Axe (Bureau Veritas klasse, Nederlandse vlag) vond plaats op ongeveer 5 zeemijl uit de kust bij Den Helder.
Het vaartuig van SeaZip Offshore Services was uitgerust met intelligente aansturing om aanvaringen te voorkomen. De SeaZip 3 deed verschillende runs met nautische scenario’s om de interactie met ander scheepvaartverkeer te beoordelen.
Scenario’s
De proeven maken deel uit van het project Autonomous Shipping, een twee jaar durend onderzoeks- en innovatieproject dat startte in 2017. “We zijn er trots op dat ons consortium van zeventien partners de eerste autonome operaties met zeegaande schepen op de Noordzee ooit heeft uitgevoerd”, zegt Marnix Krikke, Innovation Director bij brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology. Hij treedt op als projectleider van het zogeheten Joint Industry Project.
“In totaal werden elf scenario’s uitgevoerd waarin de SeaZip 3 interactie had met twee andere schepen. Dit waren de opleidingsvaartuig Octans van het Maritiem Instituut Willem Barentsz en de Guardian, een reddingssleepboot van de Nederlandse Kustwacht. Deze scenario’s zijn het resultaat van onderzoek van de kennisinstellingen TU Delft, MARIN en TNO. Ze werden eerst getest in het MARIN-simulatiecentrum in Wageningen en vorige week dus op de Noordzee.”
Veel impact
Door de scenario’s te testen demonstreerden de betrokken partners hoe het beslissingsproces werkt van een autonoom systeem dat veilig vaart en tijdig uitwijkt voor andere scheepvaart. Het autonome systeem van Robosys Automation was gekoppeld aan het besturingssysteem van de SeaZip 3 en voerde de manoeuvres op een veilige manier uit. De volgende stap is doorontwikkeling van de autonome systemen om er zeker van te zijn dat ze ook goed reageren op complexe situaties op het water.
“De impact en de mogelijkheid van ontwikkelingen op het vlak van autonomie in de scheepvaart zijn enorm groot”, aldus Mark van der Star, managing partner bij SeaZip Offshore Service. “Wij zijn continu bezig met innovatie en er daarom ook erg trots op dat ons offshore-serviceschip SeaZip 3 het eerste schip is dat volledig autonoom een testvaart verricht op de Noordzee. Door te participeren in dit project hebben wij op diverse vlakken enorm veel kennis opgedaan wat ons nu en in de toekomst helpt om te groeien als rederijbedrijf.”
Breed consortium
Het project Autonomous Shipping wordt gesteund door een breed consortium: rederijen SeaZip Offshore Service, Fugro en het Loodswezen, scheepsbouwers Damen Shipyards en Feadship, ontwerpbureau DEKC Maritime, technologieleveranciers Bosch Rexroth, Robosys Automation, kennisinstellingen MARIN, TNO, TU Delft, klassebureau Bureau Veritas, maritieme scholen Maritiem Instituut Willem Barentsz – NHL Stenden Hogeschool, Rotterdam Mainport Institute (STC en Hogeschool Rotterdam) en brancheorganisatie Nederlands Maritime Technology. De Rijksoverheid is vertegenwoordigd door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en het ministerie van Defensie (Defensie Materieel Organisatie). Het project is deels gefinancierd uit de Toeslag voor Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.