Rederij Blue Boat Company heeft op 30 juli de eerste Amsterdamse snellader in gebruik genomen voor elektrisch aangedreven vaartuigen. Hij is niet alleen voor de rond- en beroepsvaart bedoeld; ook het wegverkeer kan er gebruik van maken.
De techniek van de nieuwe lader komt oorspornkelijk namelijk uit de auto-industrie en is nu doorontwikkeld voor toepassing in de rondvaart. Met het zogeheten “off-board laden” kunnen rondvaartboten nu binnen drie uur volledig worden opgeladen. Voorheen duurde het elektrisch laden van een rondvaartboot ruim drie keer zo lang.
Stedelijk netwerk uitrollen
De eerste snellader van Amsterdam is op de Stadhouderskade geïnstalleerd. Blue Boat Company heeft hem in samenwerking met leverancier Heliox uit Best ontwikkeld.
Nu de snellader er staat verwacht de rondvaartrederij dat ook andere reders en logistieke firma’s overgaan op snelladen. ‘Wij hebben ons hard gemaakt voor het realiseren van een toekomstbestendige manier van snelladen. Nu is het zaak dat alle partijen die er belang bij hebben, ten behoeve van de stad, bij elkaar komen en samen een stedelijk netwerk van soortgelijke laders uitrollen’, aldus Ramón van der Storm, directeur van Blue Boat Company.
Uitstootvrije grachtengordel
Zijn bedrijf investeert sinds 2007 in elektrisch varen en loopt voorop in het verduurzamen van de Amsterdamse rondvaart. Begin dit jaar ontving de rederij van de Amsterdamse wethouder Udo Kock daarom als eerste het certificaat voor schoon en elektrisch varen.
De gemeente stelt in de Nota Varen als doel dat alle (rondvaart)boten in Amsterdam uiterlijk in 2025 volledig uitstootvrij zijn.
(foto’s Blue Boat Company)