- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEerste nieuwe veerpont voor Limburgse Maas

Eerste nieuwe veerpont voor Limburgse Maas

- Advertentie -

Delen

Scheepswerf en Handels­maatschappij Tinnemans BV won vorig jaar de Europese aanbesteding voor de bouw van vier veerponten voor de Noord-Limburgse gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Beesel. Kartrekker voor het project is Horst aan de Maas.

De scheepswerf bouwde de eerste veerpont, die voor Grubbenvorst-Velden, in nauwelijks zes maanden tijd. Eind 2018 moet Peter Tinnemans de andere drie veerponten op de diensten Baarlo-Steyl, Lottum-Lomm en Broekhuizen-Arcen opgeleverd hebben.

 

Eerder klaar

De tewaterlating van de veerpont was donderdag 28 oktober. Daarna werd alles aan boord opgestart, afgesteld en uitvoerig getest,
vertelde bedrijfsleider Fabian Fijneman van Scheepswerf Peter Tinnemans. Na de oplevering ging de veerpont direct in bedrijf.

Peter Tinnemans en Fabian Fijneman deden samen met Henri Donkers van Register Holland een laatste inspectie van het vaartuig.
Tinnemans zegt: “Alles is naar wens verlopen en het veer is zelfs twee maanden eerder klaar dan gepland. Dat moet ook wel om de gewenste levertijd van de vier veren volgend jaar te halen. Twintig vaklieden, inclusief die van de onderaannemers, hebben hard gewerkt aan dit project.”

Scheepswerf Peter Tinnemans heeft al ruime ervaring met het bouwen van veerponten, schepen en pontons. Het bedrijf bouwde in 2011 het veer Festina Lente, dat tegenwoordig wordt ingezet op de verbinding Vierlingsbeek-Bergen.

 

Geld besparen

De samenwerkende gemeenten hebben Scheepswerf Peter Tinnemans opdracht gegeven om versneld de veerponten te bouwen. Door de vier veerponten in één project te laten bouwen besparen de gemeenten veel geld.

Hans Sillekens, projectleider van de centrumgemeente Horst aan de Maas, zegt: “De oude veerponten zijn ongeveer tachtig jaar oud. Ze zijn gebouwd naar de maatstaven van toen. De vaartuigen zijn in de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Dus nu moeten de veerponten aangepast worden. Ze zijn te klein geworden.”

Directeur en veerman Ton Paulus van het gelijknamige veerbedrijf: “De lengte van de pont is 21 meter, de breedte 12,50 meter. Aan het veer zitten twee kleppen van 7,50 meter. De totale lengte is dus 36 meter.”

De exploitant vervolgt: “Voor mij was de bouw en tewaterlating van deze veerpont speciaal, omdat dit veer op de Maas komt waar een eeuw geleden ons bedrijf begonnen is: op het traject Grubbenvorst-Velden. De Spes Salutis, die momenteel vaart tussen Beusichem en Wijk bij Duurstede, heeft min of meer model gestaan voor deze pont. Op dit veer kunnen twaalf auto’s overgezet worden.”

“Het casco van de tweede veerpont is al in aanbouw in onze loods. Die is bestemd voor de verbinding tussen Baarlo en Steyl”, zei Tinnemans na afloop van de tewaterlating.

Eigen fabricaat

“Ongeveer zes maanden geleden is de kiel gelegd voor deze veerpont en nu vaart hij tussen Grubbenvorst en Velden”, blikt Fijneman tevreden terug. “Als hoofdaannemer hebben wij het bouwpakket zelf volledig plasma gesneden en aansluitend het casco samengesteld en afgebouwd. Het aluminium stuurhuis, de alu radarmast, de rvs hoogglans reling, de uitlaten, de gierlieren en ankerlieren zijn in eigen beheer gebouwd en de gecertificeerde aluminium bijboot is ook een fabricaat van Scheepswerf Tinneman.”

“De motor en de Z-drive zijn door eigen personeel ingebouwd en de machinekamer is voorzien van aluminium vloerplaten. Als hoofdaannemer deden wij ook de bouwbegeleiding van de onderaannemers.”

 

Gezamenlijke inspanning

Fijneman vervolgt: “Tal van onderaannemers en leveranciers hebben aan dit schip meegewerkt: ASS (Antwerpse Staal Services NV) zorgde voor de levering het Grade A scheepsbouwstaal. De firma Verbunt BV uit Maasbracht nam de volledige conservering voor zijn rekening. Impala Interieurbouw uit Maasbracht betimmerde het stuurhuis en het toilet.”

“St. Antonius Houben uit Maasbracht leverde de motor voor dit project, een Volvo Penta DSA TA van 121 pk, met toebehoren.
Advies- en Ingenieursbureau Vranken uit Maasbracht was verantwoordelijk voor ontwerp, engineering en snijpakket. Habets Hydroliek uit Echt zorgde voor de hydraulische installatie. Vissers & Van Dijk uit Maasbracht nam de complete elektronische en nautische installatie voor zijn rekening en CVP Kruyf en Zn verzorgde de uitrusting van de veerpont.”

Veth Propulsion uit Papendrecht leverde de Z-drive, Van Lier Instal­latietechniek uit Maasbracht verzorgde de verwarming en het sanitair. Register Holland uit Steenwijk werd ingeschakeld om de certificering van de veerpont in orde te maken.

Fijneman rondt af: “Mammoet uit Schiedam toog met haar materieel naar Maasbracht voor het transport van de veerpont van onze loods naar de waterkant. En bergings- en duikbedrijf Van Bekkum uit Wessem stond met zijn drijvende bok tezamen met de portaalkraan van ons bedrijf in voor de tewaterlating.”

tekst en foto’s: Noud van der Zee

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -