Eerste basisstation voor Inland-AIS

0

Vandaag installeert Rijkswaterstaat het eerste basisstation voor Inland-AIS (Automatic Identification System). Dit ‘base station’ ontvangt gegevens die door schepen met een AIS-transponder worden uitgezonden.

"Het base station is de eerste mijlpaal op weg naar een landelijk dekkend netwerk voor AIS. Rijkswaterstaat krijgt hiermee een beter overzicht van het verkeer op de vaarwegen en gebruikt de gegevens voor een vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer." Aldus de vaarwegbeheerder in een persbericht. Want:  "Met de gegevens die door deze AIS-walinfrastructuur beschikbaar komen (scheepsnaam en positiegegevens) kan Rijkswaterstaat op termijn verkeersprognoses afgeven voor bijvoorbeeld sluisplanningen. Daarmee kan Rijkswaterstaat de dienstverlening aan de scheepvaart verbeteren. Ook hoeven schepen zich op termijn nog maar een keer aan te melden bij de verkeersposten van Rijkswaterstaat en andere overheden als deze automatisch over de AIS-gegevens beschikken."

Traject Rotterdam-Duitsland
In totaal plaatst Rijkswaterstaat circa veertig van deze basisstations door heel Nederland. Dat is voldoende voor een landelijk dekkend AIS-monitoringsysteem. De aannemers Saab-Tein V.O.F. en VolkerWessels Telecom Netwerk Solutions voeren de werkzaamheden uit. Dat gebeurt in drie fasen: als eerste wordt het traject Rotterdam-Duitsland voorzien van stations, vervolgens het traject Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen en tot slot het overige deel van Nederland. Eind 2013 wordt het werk afgerond.

Gegevens delen
Voor de verkeersmanagementtaken van het scheepvaartverkeer heeft Rijkswaterstaat in november 2011 een overeenkomst getekend met andere vaarwegbeheerders. Met Havenbedrijf Rotterdam, de Schelde Radar Keten en de Kustwacht is afgesproken dat zij gegevens uit AIS over de scheepsnaam en positie van schepen in hun beheergebied delen met Rijkswaterstaat waardoor Rijkswaterstaat een landelijk beeld krijgt van alle schepen met AIS-transponders.
"Rijkswaterstaat wil hiermee de veiligheid en de doorstroming van het verkeer op de vaarwegen verbeteren. Met een betrouwbare reistijd kan de binnenvaart beter aansluiten op de wensen in de logistieke keten."

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.