Langere en zwaardere trucks moeten de grens over kunnen, Europa in. Dat vindt CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool. Ze wijst op de vele voordelen in een studie die donderdag is gepresenteerd in de Transportcommissie van het Europees Parlement.
"De uitkomst van de studie is bijzonder positief. Het neemt veel bezwaren van critici weg", zegt Wortmann. "Ik hoop dat deze studie de tegenstanders in het EP overhaalt om grensoverschrijdend vervoer met deze trucks toe te laten."
Bedrijven kunnen zo meer over de weg vervoeren met gebruik van minder vrachtauto´s. Dat scheelt CO2-uitstoot, aldus Wortmann. Het onderzoek toont volgens haar dat de lange zware vrachtauto´s niet schadelijker zijn voor verkeersveiligheid en het wegdek dan normale vrachtwagens.
60 ton
De zogeheten ecocombi’s zijn vrachtauto’s met twee aanhangers of een verlengde aanhanger. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 meter lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn.
"De uitslag is een steun in de rug voor de Nederlandse transportsector. Die heeft al goede ervaringen met de ecocombi en wil hiermee graag over de grens Europa in."
Al bijna duizend
EU-commissaris Kallas (Transport) brak eind 2012 een lans voor de ecocombi. Hij stelde dat de wagens de grens over mochten zodra lidstaten onderling goedkeuring geven. "Dit is helaas nog steeds niet geregeld", aldus Corien Wortmann.
De CDA´er hoopt dat snel kan worden gestart met grensoverschrijdende trajecten die zorgen dat de doorstroom van de Nederlandse export wordt verbeterd. In Nederland groeit het aantal ecocombi’s hard en zijn er op dit moment al bijna duizend.