Waar voorheen een deel van een stuurhuis of een Büter-autokraan een prominente plaats op de stand van EBR innam, is die rol op Europort 2009 weggelegd voor een scheepslier. Een artikel dat eerder niet voorkwam in het assortiment van het in Lage Zwaluwe gevestigde bedrijf en dat vraagt dus om uitleg.
Ad van den Elshout en Dirk Szamrowicz gaven op Europort uitleg over de lieren. (foto Jan Hoek)
“We produceerden in het verleden veel boegschroeven en hebben daardoor de nodige ervaring opgedaan met draaiende onderdelen”, vertelt EBR-directeur Ad van den Elshout. “We wilden ons leveringspakket uitbreiden en vonden dat scheepslieren mooi aansluiten bij het dek-equipement dat we al leveren. Binnenkort zetten we een concurrerende scheepslier op de markt waarin we de nodige kwaliteit en veiligheid hebben verwerkt en waar we zelf helemaal achter staan.”
Modulair opgebouwd
Tekenaar/constructeur Dirk Szamrowicz over de door EBR in eigen beheer ontwikkelde scheepslier: “Het assortiment wordt uitgebreid genoeg om de gehele binnenvaart te kunnen bedienen: van een koppelliertje voor een duwbak tot en met scheepslieren voor schepen van 135 meter. De lier is modulair opgebouwd waarbij diverse onderdelen gestandaardiseerd zullen worden, wat wil zeggen dat alle mogelijke combinaties in de toekomst leverbaar zullen zijn.”
“Zodra we met de scheepslier op de markt komen, kunnen we met de stuurhut, kolom en autokraan een compleet pakket aanbieden. De lieren zijn in combinatie met de autokraan met één powerpack hydraulisch bestuurbaar. De EBR-scheepslieren kunnen compleet met ankers en kettingen worden geleverd.”
Het is de bedoeling dat de EBR-scheepslieren vanaf volgend voorjaar leverbaar zijn.
(Jan Hoek)