Ridderinkhof is een van de weinige specialistische bouwers van scheepslieren in Nederland en actief in de wereld van zee- en havensleepvaart, offshore, zeevaart en civiele waterkundige projecten. Het bedrijf uit Hasselt presenteerde op Europort een nieuwe range lieren onder de geregistreerde naam ‘Wave Winch’.
Multinational Voith, gevestigd in het Duitse Heidenheim, is toonaangevend op het gebied van papier-, aandrijf- en energietechniek en industriële dienstverlening. Voor de scheepvaart levert het onder andere de Voith Schneider-propeller en de Voith Turbo-fin. Het bedrijf heeft wereldwijd bijna 300 vestigingen, waaronder Voith Turbo Marine in Twello. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de verkoop, service en engineering van waterturbines en hydrodynamische aandrijvingen.
Marcel Flipse (links) van Voith en Maarten van Meerwijk van Ridderinkhof tekenen samenwerkingscontract. (foto Jan Hoek)
Aandrijfsystemen
De kennis van Voith op hydrodynamisch gebied en de betrouwbare naam die Ridderinkhof heeft op het gebied van (sleep)lieren brachten de beide bedrijven met elkaar in contact. Tijdens Europort 2009 ondertekenden Marcel Flipse van Voith Turbo Marine en Maarten van Meerwijk van Ridderinkhof een contract voor een strategisch partnerschap.
Technisch directeur Klaas Zoet van Ridderinkhof zegt daarover: “Met de ontwikkeling van lieren kan Voith voor ons technisch moeilijke problemen oplossen. Hun kennis van aandrijfsystemen kunnen wij gebruiken voor ontwikkeling van onze producten in de marine branche, waaronder de Wave Winch-range.”
“Voith heeft echter geen kennis van lieren. Zij gaan ons programma als merk verkopen via hun eigen kanalen op plaatsen waar wij niet zitten zoals in China en Singapore.”
Wave Winch
De Ridderinkhof Wave Winch is een hoog dynamische escort winch, ontstaan als LNG Winch, die de sleeplijn strak houdt tijdens alle operaties en bewegingen van de sleepboot. Indien lijnkrachten ontstaan die hoger zijn dan de ingestelde kracht, zal die lijn met grote snelheid (meer dan 110 meter per minuut) uitgevierd worden tot een lengte waarbij de situatie weer veilig is, zonder dat de lijn breekt of slap komt te hangen. Dankzij het op 4 november getekende samenwerkingscontract gaan de ontwikkelingen en innovaties ook in de toekomst door en zijn de scheepslieren van Ridderinkhof wereldwijd verkrijgbaar.
(Jan Hoek)