Voldoen aan strenge CCR3 emissie-eisen is technologisch mogelijk. Het milieu profiteert. Sterk is het als diezelfde techniek op maat kan worden gesneden: customized, zoals de klant dat wil. Die combinatie van kennis en kunde werd zichtbaar aan boord van het ms Anda, het allereerste nieuwbouwschip met een ‘schone motor’. Emitech stond aan het (technologische) roer.
For the sake of our environment, luidt het credo van Emitech. Het bedrijf uit Sliedrecht ontwerpt, levert en onderhoudt nabehandelingapparatuur voor uitlaatgassen voor (industriële) verbrandingsmotoren. Vanuit een expliciete technologische kennis voorziet men de Europese markt van zogenaamde Selective Catalyst Reduction (SCR) katalysatoren en Diesel Particle Filters (DPF roetfilters).
Klanten zijn te vinden binnen de maritieme sector, de energiemarkt, de industrie en binnen het zogeheten off-road segment. (Bouwmachines, locomotieven, intern transport et cetera.)
Op maat
Aan boord van het nieuwe drogeladingschip Anda van de familie Verdonk installeerde Emitech twee roetfilters en een katalysator: samen een nabehandelinginstallatie die schone uitlaatgassen oplevert. Emitech-directeur Nico Dalpis: “Wij wilden er een bijzonder project van maken. Dat is gelukt en wij zijn er trots op. De systemen die wij plaatsten aan boord van de Anda zijn volledig op maat gemaakt. Zowel de behuizing van de katalysator als die van de roetfilters werden ter plaatste geassembleerd. Daar zijn wij sterk in. Wij zijn wereldwijd één van de weinigen die de technologie zodanig beheersen dat wij op maat gesneden oplossingen kunnen leveren.”
Technologiebeheersing vormt dan ook de kern van Emitech, dat zijn andere kerntaken zoals administratie en secretariaat contractueel heeft uitbesteed. De productie is in goede handen bij een lokale, ISO 90001-gecertificeerde, onderneming.
Milieu
Gezien zijn credo heeft Emitech het milieu hoog in het vaandel staan. Door de toepassing van de nieuwe technologie worden de toekomstige emissie-eisen dan ook ruimschoots gehaald. De katalysator en de roetfilters leveren – in combinatie met het gebruik van Low SAPS-motoroliën (minder zwavel, fosfor en asgevende componenten) – schonere uitlaatgassen. Bovendien blijven de roetfilters langer schoon. Ruimschoots voldoende voor de nieuwe CCR3 emissie-eisen waar de binnenvaart eind 2010 aan moet voldoen.
Dalpis: “Wij meten een significante reductie in de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en zien een even significante reductie in fijnstof. Dan praat je echt over kilogrammen. Het schip en daarmee de binnenvaart worden er echt groener door.”
Uitdaging
De uitdaging voor Emitech is dan ook te laten zien dat de emissies werkelijk fors teruggedrongen kunnen worden. De reductie van fijnstof loopt in getallen van 95 procent en meer. De NOx-emissie wordt teruggebracht met meer dan 80 procent. Het milieu wordt op deze manier dus aanmerkelijk ontlast.
Maar er is méér…Emitech is ook van mening dat de uitstoot van de CO2-footprint eveneens aan banden moet. Directeur Nico Dalpis is ervan overtuigd dat dit haalbaar is: “Dat is een uitdaging voor de motorenbranche die het verbrandingsproces van de motoren moet optimaliseren.”
Lees hier het artikel over de Anda.