Duraship breidt vloot uit met Endurance II

0

Alexander Durinck, eigenaar van Duraship BV, en Jaap Oonincx van het in Werkendam gevestigde bedrijf Oonincx ScheepsOnderhoud (OSO) werken al decennialang met elkaar. Die samenwerking verliep altijd tot volle tevredenheid van beide partijen. Dan is het niet vreemd dat Durinck de afbouw van de type C-tanker Endurance II voor Endurance Shipping C.V. overliet aan Jaap Oonincx en zijn team.

Voor de afbouw werd de locatie Dockside in Ridderkerk gekozen, zodat het voor de eigenaren een thuiswedstrijd was. De 3.280 ton metende Endurance II van 110 x 11,45 meter is een uitbreiding van de vloot van Duraship, die inmiddels bestaat uit dertien binnenvaartschepen. Duraship is een van de weinige scheepvaartbedrijven die gespecialiseerd is in het vervoer van zowel droge lading en containers als vloeibare producten. Daarnaast voert het familie­bedrijf ook het management over diverse andere binnenvaartschepen.

De Endurance II is het 12e schip van de vloot; het 13e schip is de Duvo; deze enkelwandige tanker wordt op dit moment omgebouwd tot drogeladingschip en komt op 10 augustus in de vaart.

De aankoop in 1974 van het 1.500 ton metende drogeladingschip Alexandra door Ben en Margret Durinck was het begin van Duraship. In 1992 kwam huidig eigenaar Alexander Durinck in het bedrijf, die het uitbouwde tot een zeer betrouwbaar partner in de binnenvaartwereld. “Onze kernwaarden zijn klanttevredenheid, veiligheid, innovatie, professionaliteit en transparantie”, stelt Alexander Durinck.

Dat dit geen loze woorden zijn, blijkt uit het feit dat de Duraship-vloot in 2012 uitgebreid werd met de Duandra, het eerste hybride binnenvaartschip. Sinds begin 2016 is Duraship de eerste exploitant van binnenvaartschepen gecertificeerd volgens de nieuwe normen van ISO 9001:2015. De beloning met een Green Award maakt ook duidelijk dat milieu en duurzaamheid de nodige aandacht krijgen bij het in Hendrik-Ido-Ambacht gevestigde scheepvaartbedrijf.

Prijs/kwaliteit/vermogen

In 2014 werd de 3.291 ton metende eerste Endurance afgebouwd bij Trico in Rotterdam. Het casco werd, evenals voor de Endurance II, gebouwd bij Shipyard Kladovo in Servië en geleverd door Gebr. De Jonge Shipbuilding Services.

Alexander Durinck zegt verder: “In feite is ons nieuwbouwschip een ‘gewone’, moderne en eigentijdse tanker, zonder innovatieve snufjes en vergelijkbaar met onze eerste Endurance. Slechts op details zijn er wat veranderingen; zo zijn de tien tanks van 380 kuub elk voorzien van spiralen, is de boeiing wat verhoogd en is het schip aangepast aan de allerlaatste eisen.”

“Op de Endurance staat een Caterpillar als hoofdmotor, terwijl op de Endurance II gekozen is voor een Cummins van 1.400 pk. Wij willen in principe met iedereen samenwerken en een Cummins-dieselmotor ontbrak bij ons nog. We kregen goede berichten over Cummins en ook de verhouding prijs/kwaliteit/vermogen was prima. De Endurance II gaat varen voor RTR en zal met name in het ARA-gebied te vinden zijn.”

OSO en DWP

Jaap Oonincx begon in 1991 met zijn bedrijf Oonincx Scheepvaartonderhoud BV, wat inmiddels is uitgegroeid tot een team medewerkers met veel ervaring en vakkennis. Gestart als onderneming gespecialiseerd in technisch onderhoud en reparatie van binnenvaartschepen en metaalbewerking in de breedste zin van het woord. Later kwam daar ook de complete afbouw van binnenvaartschepen bij. “Als onderaannemer was ik betrokken als projectleider bij de afbouw van schepen voor Euromaritime Shipbuilding. Via de op 46-jarige leeftijd op 8 oktober 2015 overleden Robert Joosten kwam ik in contact met Alexander Durinck en vanaf 2008 verrichte ik voor Duraship tal van hand- en spandiensten. Joosten was toen de coureur van het Pro Dutch Dragrace-team, waarvan Alexander en ik nog steeds deel uitmaken van het bestuur.”

“Bij een eerdere nieuwbouw voor Duraship hebben wij het volledige tankdek geïnstalleerd. Wij ontwikkelen met OSO op technisch gebied diverse producten, waaronder een eigen deepwell-ladingpomp onder de vlag van de Dutch Well Pump (DWP). Deze rvs lading­pompen werken volgens het centrifugaal pompprincipe. Aan boord van de Endurance II staan tien DWP’s met een capaciteit van 100 kuub per uur.”

“Het bijzondere van de pompen van DWP zit in de stack, het stuk tussen de pomp en elektromotor. In de aandrijving, lagers en het afsealsysteem zitten toepassingen om het pompen optimaal te maken. En door te werken met universele onderdelen die gemakkelijk vervangen kunnen worden, kan de pomp bij een defect weer snel up and running zijn. De
samenwerking met Duraship was er zoals gezegd al geruime tijd en is nu dus uitgebreid met de afbouw van de Endurance II.”

Korte lijnen

Alexander Durink zegt in een reac­tie: “Jaap heeft het bestek op papier gezet, waarbij ik hem heb voorzien van, zeg maar, wat ingrediënten. De afbouw is, zoals het ook hoort, prima gegaan. Het voordeel van OSO is dat Jaap alles in eigen hand heeft, waardoor er sprake is van heel korte lijnen.”
“In feite had ik maar met drie aanspreekpunten te maken; naast Oonincx met EMS voor de scheepselektrotechniek en met Hoogendoorn voor de betimmering. Met elkaar hebben ze gezorgd voor een eigentijdse tanker met een nette inrichting en een vlotte, moderne betimmering.”

tekst: Jan Hoek
foto’s: Duraship

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.