Havenbedrijf duisport heeft vorig jaar 54,9 miljoen ton overgeslagen. Een daling van meer dan 3 miljoen ton ten opzichte van 2021. De bedrijfswinst steeg wel.
Duisport is minder hard geraakt door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne dan aanvankelijk werd gevreesd. Het laagwater in de zomer van 2022 en de productiedaling in de Duitse chemiesector hebben er desondanks ingehakt. Toch hebben de kernactiviteiten zich volgens CEO Markus Bangen stabiel ontwikkeld.
Duisburg Gateway Terminal
De containeroverslag daalde met 7 procent naar circa 4 miljoen TEU. Dit jaar investeert duisport zo’n 100 miljoen euro in haveninfrastructuur. Een groot project is de bouw van de Duisburg Gateway Terminal op het voormalige koleneiland. Dit wordt de grootste containerterminal in het Europese achterland. De werkzaamheden liggen op schema. De klimaatneutrale terminal gaat in 2024 in bedrijf.
Het havenbedrijf wees onlangs een binnenvaartvertegenwoordiger aan. Hij gaat de banden met de sector aanhalen zodat de binnenvaartbelangen beter kunnen worden meegenomen in het havenbeleid. De sector kan volgens duisport een grote rol spelen in het vervoer van hernieuwbare energie.