- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDubbelwandig gedeeld door vier

Dubbelwandig gedeeld door vier

- Advertentie -

Delen

Vier bevriende rasondernemers bundelden hun kennis, kunde en karakters voor de oprichting van een nieuwe en unieke onderneming in de binnenvaart. De uitkomst daarvan werd realistisch geprojecteerd tegen het steeds wisselende decor van de tankvaart. Toch stonden al snel de eerste controlelampjes in het groen en was het mandje met kansen rianter gevuld dan dat van eventuele toekomstige tegenvallers.

Monique Batenburg wist een sfeer te creëren die je alleen op een gezinsschip aantreft.

Daags voor de eerste reis van de bunkertanker Quadrans I spreken we op het schip bij VeKa in Werkendam Willem Bakker jr. Hij is op een bunkertanker geboren en opgegroeid; de paplepel uit die tijd moet hij nog ergens hebben liggen. Zijn vader was walkapitein bij Zwaans. Willem is meteen na zijn diensttijd gaan varen. Hij begon op een 200-tonner en later liep dat op naar tankers van 600, 1200, 2200 en 3200 ton. Het laatste schip waarop hij voer was de Anwija. Precies twintig jaar later richtte Bakker jr zijn eerste onderneming op: Bunker Onderneming Bakker (BOB). In 2006 bracht hij zijn eerste personeelsschip in de vaart, een nieuw tankschip van 3180 ton. Hij noemde het schip naar zijn vader: Willem Sr. Het schip was afgebouwd bij VeKa in Werkendam, waar Willem voor het eerst in contact kwam met Jan-Willem Schöningh.

Gelijkheid
Binnen de VeKa group verzorgt Schöningh samen met Jan Versluis alle projecten in China. Daarnaast is Schöningh verantwoordelijk voor de werven van VeKa in Melnik en Chvaletice in Tsjechië. Verder regelt hij wereldwijd alle transporten van de casco’s. In zijn vorige functie was Schöningh commercieel directeur van Cummins Diesel Sales+Services. Uit zijn mond tekenen we het verhaal op hoe de vrienden tot de oprichting zijn gekomen van Quadrans Shipping.
De naam Quadrans betekent ‘vierde deel’, waarmee de basis voor gelijkheid meteen is verankerd. Deze onderneming is eigenaar van het nieuwe schip en kent vier deelnemers die voor een gelijk deel eigenaar zijn. Het zijn Peter en Jan Versluis en Jan-Willem Schöningh van de VeKa group, Willem Bakker van Bunker Onderneming Bakker uit Dordrecht en zijn vriend Dick Schalekamp. De laatste is directeur-eigenaar van Riwal, Europa’s grootste particuliere verhuurbedrijf van hoogwerkers dat gevestigd is in Dordrecht. De DNA’s van deze zakelijke vrienden vertonen treffende gelijkenissen op het gebied van werklust en betrouwbaarheid. Ze koesteren de relatie met klanten en personeel als het hoogste goed en succesfactor voor de onderneming. Men durft verantwoordelijkheid te delegeren waardoor korte lijnen ontstaan zodat zonder tijdverlies met korte analyses snel op situaties kan worden ingespeeld.

Meerwaarde
Toch zijn ze zeker niet over één nacht ijs gegaan. Er zijn veel gesprekken gevoerd die in de breedte varieerden van ontspannend verkennend tot het opstellen en accorderen van een meerjarige strategie voor investeringen in nieuwbouwschepen en het vastleggen van contracten met opdrachtgevers. De meerwaarde voor de kans op succes bij Quadrans Shipping werd gevormd door het samenbrengen van kennis en kunde.
Willem Bakker is veel te bescheiden om daar zelf iets over te zeggen, vandaar dat Jan-Willem Schöningh de stilte in het gesprek snel opvult. “Willem is apathisch voor complimenten. Laat mij daar maar eens iets over zeggen: de naam van Bakker is zeer gerespecteerd in de wereld van het bunkeren. Daarnaast beschikt Willem over een geweldig netwerk en veel kennis over de wijze waarop contracten in elkaar steken.”

Juiste talenten
Peter en Jan Versluis brengen alle kennis in voor de levering van de schepen die gepland zijn. Dick Schalekamp heeft in de strategie voor zijn onderneming altijd onomwonden prioriteit gegeven aan het continu motiveren van zijn medewerkers door hen in hun ontwikkeling te stimuleren. Mede daardoor verwierf hij met regelmaat internationale onderscheidingen voor zijn onderneming.
Ook dat element wordt ingebracht in Quadrans Shipping. Naast het bouwen en de exploitatie van schepen heeft de onderneming zich ten doel gesteld jonge ondernemers in het zadel te helpen. Voorwaarde is wel dat ze beschikken over de juiste talenten, betrouwbaar zijn en een goede reputatie hebben. Met die insteek zouden ze vanuit de win-winfilosofie van kapitein tot kapitein-eigenaar kunnen doorgroeien of kan aan hen een deelname worden aangeboden. Ze zijn wel gewaarschuwd: de lat ligt zeer hoog bij Quadrans; dat zijn ze verplicht tegenover hun opdrachtgevers.

3233 ton
De Quadrans I is als turnkey-project gebouwd naar een ontwerp van VeKa. Het schip meet 110 x 11,45meter en heeft een tonnenmaat die gemakkelijk te onthouden is: 3233. Het schip beschikt over tien tanks met een inhoud van ieder 380 m3 en heeft een enkel leidingsysteem.
De door EPS geleverd Bornemann pompen bieden een capaciteit van 500m3 per tank per uur. De machineruimte in het voorschip is werkzaam ingericht en geeft plaats aan twee Cummins motoren van het type QSK19 van respectievelijk 680 en 720 pk, de boegschroefinstallatie werd geleverd door Verhaar. In de zelfde ruimte zien we nog de Heatmaster verwarmingsketel en de overzichtelijk afgewerkte Werkina controlepanelen. In de machinekamer staat een stoere Caterpillar 3512HD van 1835PK bij 1600 omwentelingen. Kampers bouwde het stuurhuis, de betimmering was in handen van Hoogendoorn.

Sfeer
De binnenhuisarchitectuur werd volledig verzorgd door Monique Batenburg, partner van Willem Bakker. Ze is er met een goed inschattingsvermogen in geslaagd de mannenwoonruimte op dit personeelsschip vrolijk gekleurd en warm in te richten.
In combinatie met de bekleding, de overige stoffering en de keuze van de inrichting van de slaapkamers creëerde ze een sfeer die je alleen op een gezinsschip aantreft. De motieven en kleuren werken zelfs door tot de dekbedden. En nu Willem toch bezig is met namen noemen wil hij ook zijn dank uitbrengen aan het geweldige team van Jan de Vries van VeKa.

Quadrans II
En voor we van boord gaan willen we natuurlijk ook nog even weten of er meer verborgen zit in de naam van het schip. Komt er misschien nog een Quadrans II? “Daar aan de overkant, met zijn 26 meter giek omhoog”, zegt Bakker. De Quadrans I gaat varen voor Verbeke Bunkering en het zusterschip voor FTS Hoffrans.
Over enkele weken wordt ook begonnen aan de afbouw van een casco uit Varna (Bulgarije), een chemicaliëntanker van 2800 ton. Ook over die afbouw zal Willem Bakker weer de regie voeren. Hij wordt door zijn Quadrans-vrienden nu al “de CEO van Quadrans” genoemd.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -