TeamCo Shipyard wordt in de wandelgangen vaak een afbouwwerf genoemd, maar daarmee wordt de werf in Heusden toch tekortgedaan. Dat werd bewezen, en niet voor de eerste keer, met de complete bouw van een schip, in dit geval riviercruiseschip AmaSiena.
Met andere woorden: TeamCo zorgde in opdracht van AmaWaterways van a tot z voor de turnkey bouw van, zoals de directieleden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers trots op Facebook melden, “een van de mooiste schepen die we tijdens ons 15-jarig bestaan hebben gebouwd”.
Het casco arriveerde eind juli 2020 vanaf Severnav Shipyard in Roemenië na een lange reis over de Donau, Main, Rijn en Bergsche Maas in Heusden. De AmaSiena (135 x 11,45 meter) is inmiddels overgedragen aan AmaWaterways en ligt nu afgemeerd in Arnhem, hopend om op 18 maart te kunnen starten met het vaarseizoen 2021. Daarna zal het cruiseschip, voortgestuwd door twee Caterpillars C32 van 1.217 pk en twee Veth Z-drives, vooral te zien zijn op de Rijn, Main, Moezel en Donau. Inmiddels is TeamCo al vergevorderd met de bouw van zusterschip AmaLucia.
“De aanhoudende en stijgende populariteit van riviercruises is de reden van de introductie van twee nieuwe schepen”, stelt de Amerikaan Rudi Schreiner, die in 2002 rederij AmaWaterways oprichtte. Het hoofdkantoor is gevestigde in Calabasas, California, de Europese vestiging in het Zwitserse Bazel. De vloot van de vijfsterrenrederij, die bekend staat om haar prachtig ingerichte en innovatieve schepen bestaat, na de oplevering eind maart van de AmaLucia, uit 24 schepen.
Betrokkenheid
Op de vraag waarom TeamCo van AmaWaterways de opdracht heeft gekregen de twee riviercruiseschepen te bouwen, antwoorden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers eensgezind: “De opdracht voor de bouw van twee prachtige luxe cruiseschepen zien we als een mooie kans om te laten zien wat we kunnen. We zijn een platte, laagdrempelige organisatie, waarbij wij als directie en met ons gemotiveerde team voor 100 procent zijn betrokken bij de complete bouw: vanaf het ontwerp, de bouw van het casco, de afbouwperiode in Heusden en de nazorg. Die betrokkenheid en benadering spreekt opdrachtgevers aan.”
“Wij ontzorgen de klant, die merkbaar vertrouwen heeft in onze aanpak. Van de rederijdirectie hebben we gedurende de gehele afbouwperiode niemand op onze werf kunnen zien door de pandemie. We stuurden elke twee weken foto’s van de ontwikkelingen en dat stemde hen tevreden. Fysiek hadden we alleen contact met de afbouwbegeleider van AmaWaterways.”
Fresco dining
Wat ongetwijfeld ook een rol heeft gespeeld bij de opdrachtgever, zijn de vele varende riviercruise-visitekaartjes die TeamCo heeft (af)gebouwd. In 2020 werden, naast de afbouw van diverse tankers, maar liefst vijf riviercruiseschepen afgeleverd.
Corona liep als een rode draad, vanaf de cascobouw tot en met de oplevering, door de bouwactiviteiten. “Maatregelen nemen en alles veilig werkbaar te houden waren voortdurende uitdagingen. Met name gedurende de afbouwtijd – op sommige tijden waren er door de verschillende afbouwactiviteiten tegelijk 450 tot 500 mensen op de werf actief. We moesten alles in goede, verantwoorde banen zien te leiden en dat zorgde ervoor dat we veel meer moesten regisseren dan normaal.”
In nauwe samenspraak met AmaWaterways is een compleet nieuw cruiseschip ontwikkeld, waarbij onder andere goed doordachte installatietechnische verbeteringen zijn doorgevoerd. Zo zijn de indelingen overzichtelijker, waardoor een prettigere werkomgeving is ontstaan.
Qua luxe zit de AmaSiena in het bovensegment van de riviercruiseschepen. Voor de 156 passagiers zijn 78 hutten beschikbaar, waarvan de meeste met twee dubbele balkons. Dus geen Franse balkons, maar lekker buiten zitten en genieten van de middeleeuwse kastelen en wijngaarden langs de vaarroute. Het schip beschikt over vier suites, twaalf driepersoonshutten en, heel bijzonder, zes onderling verbonden passagiershutten.
De cruiseschepen van AmaWaterways onderscheiden zich door het grote aantal extra voorzieningen aan boord, waaronder een verwarmd Sun-Deck zwembad compleet met bar, een fitness- en massageruimte, kapsalon, schoonheidssalon en gratis on-demand entertainment.
Een noviteit aan boord is fresco dining, oftewel het dineren in de openlucht. De technische realisatie hiervan is ontwikkeld en geïnstalleerd door TeamCo.
Uitstel Stage-V
Tot eind van de vakantieperiode is de orderportefeuille goed gevuld met (af)bouwprojecten, hermotoriseringen en onderhoudswerkzaamheden. Toch ziet Marcel Zweers voor de nabije toekomst wat onzekerheden opdoemen. Tot 1 juli mogen CCR2-motoren nog verkocht worden, maar daarna moeten de motoren voldoen aan de Stage V-emissienormen. En dat zorgt volgens hem voor veel druk op de binnenvaartbranche.
Marcel legt uit: “Als de autoriteiten blijven vasthouden aan de datum van 1 juli, dan komen we als branche serieus in de problemen. De ontwikkeling vergt meer tijd dan verwacht en daardoor kunnen fabrikanten de levertijd van de Stage V-motoren niet garanderen. Om te voorkomen dat onze branche in een gat valt, is uitstel van een half tot een heel jaar dan ook echt nodig. Ook de klassebureaus maken zich hier hard voor.”
Achter de schermen is TeamCo druk bezig met vergroening. Gerrie van Tiem zegt daarover tot besluit: “We zijn bezig met het maken van een optielijst om een overzicht te krijgen van wat op dat gebied allemaal mogelijk is. Altenatieve brandstoffen, dieselelektrisch en waterstof, het zijn allemaal ontwikkelingen waaraan we in de toekomst niet ontkomen.”
“Vergroening gaat vaak gepaard met extra kosten en dat zijn voor de eigenaar vaak forse investeringen. Met elkaar moeten we zorgen voor betaalbare oplossingen. Ondanks de kosten leeft het in de branche enorm en wij zien vergroening van alle type binnenvaartschepen dan ook als een interessante uitdaging.” Dat moet gaan lukken, want TeamCo Shipyard is immers al zo’n vijftien jaar vernieuwend en klantgericht bezig.