- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDubbele doop elektrische veerboten voor Riveer

Dubbele doop elektrische veerboten voor Riveer

- Advertentie -

Delen

Woensdag 28 juni vond bij Holland Shipyards de feestelijke doopceremonie plaats voor twee nieuwe elektrische veerboten van Riveer. De Gorinchem XII werd gedoopt door burgemeester Reinie Melissant van Gorinchem. Altena liet de Altena VI dopen door Thera van den Heuvel, vrijwilliger van één van de recreatieve pontjes in die gemeente.

Altena, Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem exploiteren de veerdienst Riveer samen. Dat bedrijf verzorgt tussen de drie gemeenten het duurzaam personenvervoer over water. Jaarlijks maken tussen de 300.000 en 400.000 passagiers gebruik van de veerdiensten, voornamelijk forenzen, scholieren en recreanten.

Belangrijk alternatief

“Deze verbinding is van groot belang voor onze hele regio. De nieuwe schepen zijn niet alleen duurzaam, maar zorgen ook voor continuïteit in de toekomst”, zei wethouder Polatli van Gorinchem.

Zijn collega Tanis van Altena: “De veerboten zijn enorm belangrijk voor de bereikbaarheid. Veel inwoners maken er dagelijks gebruik van en het belang van de veerverbinding wordt tijdens de verbreding van de A27 alleen maar groter. Om de gemeentes bereikbaar te houden stimuleren we om de auto meer te laten staan en een ander vervoersmiddel te kiezen. De veren zijn een belangrijk alternatief.”

Altena en Gorinchem financierden beide een schip. Vandaar dat de schepen de namen van deze gemeenten dragen. Wethouder Meerkerk van Hardinxveld-Giessendam over de samenwerking: “Dit project is het resultaat van de inzet van vele mensen. Zonder een goede samenwerking was dit niet mogelijk geweest. De nieuwe schepen verbinden niet alleen onze oevers, maar hebben ook een solide basis gelegd voor onze toekomstige samenwerking.”

Holland Shipyards

De elektrische veerboten zijn gebouwd door Holland Shipyards Group uit Hardinxveld-Giessendam. De werf zorgde ook voor de benodigde laadinfrastructuur aan de wal en de aanpassingen aan de afmeervoorzieningen. “Dit project omvatte niet alleen de constructie van de schepen, van casco tot afbouw, maar ook de infrastructuurwerkzaamheden zoals de pontons en walstroominstallatie, waarbij het elektrische aspect een integraal onderdeel vormde”, legde directeur Leendert Hoogendoorn uit.

De casco’s zijn in Polen gebouwd, de afbouw vond in Hardinxveld-Giessendam plaats. De schepen zijn zo ontworpen dat ze zo weinig mogelijk energie nodig hebben. De boten zijn zo licht mogelijk gebouwd. Ze zijn niet geschilderd, om geen onnodig gewicht toe te voegen. Bovendien zijn ze opvallend stil tijdens het varen, wat zorgt voor extra comfort en beperkte geluidsoverlast bij het varen en aanmeren.

Opladen

De nieuwe schepen hebben een klep aan de voor- en achterkant waar passagiers op- en afstappen. Dit is anders dan bij de oude schepen; daar stapten passagiers aan de zijkant op. Op deze manier hoeft de boot niet meer om te draaien en dat bespaart energie. De aanlegsteigers zijn vernieuwd zodat de oude en de nieuwe schepen kunnen afmeren.

“Het opladen van de schepen werkt op dezelfde manier als bij een trein of tram. De ponton in Gorinchem is voorzien van een haak waarin het schip vast komt te zitten. Daarna drukt een arm tegen het schip waarmee de boot wordt opgeladen. De schippers kunnen dit met een druk op de knop activeren”, lichtte Stefan Paardekoper, projectleider bij Holland Shipyard Group, toe.

Dienstregeling

De nieuwe veerboten worden deze zomer in de dienstregeling opgenomen. Voordat ze in de vaart gaan, worden de medewerkers opgeleid en vinden er proefvaarten plaats. Zo kunnen medewerkers de schepen grondig leren kennen, eventuele kinderziektes ontdekken en oplossen. De exacte datum waarop de veerboten aan de steigers van Riveer zullen afmeren, is nog niet bekend.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -