- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekDual-fuel installatie voor schonere en goedkopere voortstuwing

Dual-fuel installatie voor schonere en goedkopere voortstuwing [EI van Columbus]

- Advertentie -

Delen

Niet alleen in de regelgeving worden grote stappen gezet naar een schonere binnenvaart. De motorenproducenten hebben de handschoen opgepakt en nemen de uitdaging aan om met nieuwe technieken zelfs op die regelgeving vooruit te gaan lopen.

De nageschakelde techniek is een mooi voorbeeld van grote emissiereductie van schadelijke stoffen door scheepsdiesels te realiseren. Directeur Thecla Bodewes van scheepswerf De Kaap gaf bij de jaarvergadering van de Koninklijke Schuttevaer aan dat het waarschijnlijk goedkoper en effectiever is om aandacht te besteden aan de brandstof die voortstuwingsmotoren van schepen gebruiken.
Het EICB werkt mee aan een ontwikkeling om schonere brandstoffen te gebruiken in dieselmotoren aan boord van binnenschepen. ‘Dual Fuel’ is een aansprekend project waaraan samen met het consortium Deen Shipping, de motorenproducent Pon Power en het ontwerpbureau INEC wordt samengewerkt. Het betreft de technische mogelijkheid om met conventionele voortstuwingsmotoren te varen, die als brandstof een mengsel van twintig procent gasolie en tachtig procent aardgas verbranden.

Gebruik

De Dual-Fuel installatie zoals Pon Power die heeft ontwikkeld.

De mogelijkheid van het gebruik van aardgas in de binnenvaart komt in zicht met de import van LNG (‘Liquid Natural Gas’), waarvoor momenteel op de Maasvlakte de eerste terminal van in aanbouw is (door Vopak en de Gasunie). Een tweede terminal staat ook al op de planning.
LNG is aardgas, vloeibaar gemaakt door het af te koelen tot -162 graden Celsius. In vloeibare vorm heeft het dan nog maar 1/260 deel van het gasvormige volume.
Aardgas – grotendeels methaan – geeft een veel schonere emissie. Weliswaar komt er CO2 vrij, maar de uitstoot van fijnstof en NOx is vrijwel nihil, vooral dankzij de relatief hoge temperatuur van de verbranding van aardgas.
Bij de Dual Fuel motor wordt de brandstof/luchtverhouding continu geoptimaliseerd door het motormanagement systeem naar een optimaal aardgasverbruik en motorprestatie. De emissiewaarden van een dual-fuel motor kunnen mogelijk voldoen, mede dankzij die optimalisatie. aan de eisen volgens CCR3 en CCR4. Daarmee wordt meteen een grote stap gezet naar een nog meer milieuvriendelijke binnenvaart. Het concept is toekomstbestendig omdat op het moment dat biogas in voldoende mate beschikbaar op de markt komt, daarop overgeschakeld kan worden zonder aanpassingen aan het systeem. De verbranding met (vloeibaar)biogas zal voor tachtig procent ‘CO2-neutraal’ zijn.
De hogere verbrandingstemperatuur van aardgas maakt het brandstofverbruik ook efficiënter, omdat er meer energie vrijkomt bij de verbranding. Bovendien zal de motor aanzienlijk minder snel slijten met het gebruik van aardgas. Ook daar is winst te behalen, onder andere door minder onderhoud en langere levensduur van de motor. Die winst plus de lagere brandstofkosten leidt tot een dusdanige besparing op de kosten dat de dual-fuel installatie in een beperkte periode kan worden terugverdiend.
De ontwikkeling van de dual-fuel installatie wordt deels gerealiseerd met steun van het EICB.
Het CBRB heeft met de EBU een verzoek ingediend bij de CCR en de EU om het ROSR aan te passen, zodat het gebruik van aardgas in de scheepsdiesels mogelijk wordt. De aanpassing betreft het gebruik van brandstof met een lager vlampunt dan 55 graden Celsius, waarbij een bewijs van gelijkwaardigheid wordt aangetoond.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -