- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDrie generaties bij elkaar op nieuwe Kamina

Drie generaties bij elkaar op nieuwe Kamina

- Advertentie -

Delen

De families Verheyen-Parmentier en Verheyen-Ryckebusch hebben de eerste reizen met hun nieuwe Kamina gemaakt. Ze zijn content met de nieuwbouw en de ‘toffe bende’ die het project heeft mogelijk gemaakt.

De Kamina, een drogeladingschip van 110 bij 11,45 meter, is compleet geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding en afgebouwd bij Dolderman. Ronald Verheyen verkocht in het voorjaar zijn vorige schip aan een neef. Met de nieuwe Kamina, een schip van hetzelfde type maar moderner dan het vorige, is de familie klaar voor de toekomst. “Wij varen samen met onze dochter en schoonzoon”, aldus Verheyen. “Mijn vrouw en ik wonen voorop en de kinderen met de kleinkinderen achterop.”

 

Nummer 5

Na de proefvaart vanaf de Volkerak-sluizen gingen ze begin november in Terneuzen voor de eerste keer laden: fosfaat voor Engie in Luik. Vervolgens brachten ze kolen van Monsin naar de Saar. De Kamina gaat hoofdzakelijk op de Moezel varen onder de vlag van Imperial.

De naam van het schip is familietraditie. Een familielid van Ronald Verheyen diende op een marineschip dat Kamina heette. Dit troepenbevoorradingschip deed later in Oostende nog jaren dienst als hospitaalschip. Verheyens vader begon met een spits, schafte daarna een kempenaar aan en kocht vervolgens een schip uit de vaart. “Dit moet dus ongeveer onze vijfde Kamina zijn.”

 

Peter en meter

De vorige Kamina vervoert tegenwoordig containers op het Zeekanaal Brussel-Schelde onder de naam Stanford. Kleinzoon Luca Ryckebusch (9) moest even wennen aan het idee. “Het beviel hem niet dat we de Kamina gingen verkopen. Toen we op een dag van school kwamen, zag hij het schip voor het eerst liggen met een nieuwe naam. Ik zei toen: ‘Dat was het dan, jongen.’ Hij was er niet gelukkig mee.”

“We hebben Luca en zus Ryana meegenomen naar Severnav in Roemenië, waar het casco vandaan komt. Als peter en meter van de nieuwe Kamina waren ze aanwezig bij de tewaterlating. Vanaf toen keken ook de kleinkinderen heel erg uit naar ons nieuwe schip. En nu vinden ze het heel plezierig dat ze aan boord ieder hun eigen kamer hebben.”

 

Marktsituatie

Zouden de kleinkinderen later ook in de voetsporen van hun vader en opa treden? “Je weet maar nooit. Het zou wel mooi zijn. De binnenvaart is sterk veranderd. Toen wij begonnen, was het nog echt een familiegebeuren, maar tegenwoordig is het hard om hard.”

“Aan de wal is het momenteel ook geen rozengeur en maneschijn, en het mooie aan varen is dat het nog steeds een vrij beroep is. Binnenvaartvervoer zal ook altijd nodig blijven. Momenteel is de markt redelijk goed, al merken we wel de slechte oogst in Frankrijk en het teruglopen van kolentransporten. Het is ook afwachten welk effect de verkiezingsuitslag in de Verenigde Staten op het vervoer in Europa gaat hebben. Ik las overigens dat het er voor staalbedrijven weer wat rooskleuriger uitziet. Arcelor is onlangs sterk gestegen op de beurs.”

 

Hoofddirigenten

De afbouw van de Kamina bij Dolderman is goed verlopen. “Wij hadden geen ervaring met Dolderman, maar ik kende wel Dik Alblas. Met hem heb ik mijn vorige Kamina afgebouwd bij Den Breejen. Hij belde me op met de vraag of ik bij Dolderman wilde afbouwen. Dolderman heeft ook de ABC-hoofdmotor geleverd.”

“De afbouw was een gezellige periode. We zijn ook heel blij met Wim Driessen, die het schip heeft geleverd. Dik, Wim en Dirk Jan Bezemer van Dolderman waren de hoofddirigenten van dit project. Een toffe bende, die goed werk heeft geleverd.”

 

tekst: Sarah De Preter
foto: Maurits Bot

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -