- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCrigee laat Wet van Murphy achter zich

Crigee laat Wet van Murphy achter zich

- Advertentie -

Delen

Aanvankelijk verliep de afbouw van de Crigee van Chris en Marella de Waal zeer voorspoedig. Nadat het Chinese casco met het gecombineerde transport op de Sainty-8 was gearriveerd, werd bij Instalho begonnen met de afbouw. Toen de open dag steeds dichterbij kwam, kreeg familie de Waal te maken met de Wet van Murphy. Na een kortsluiting ontstond brand in de machinekamer en liep er via de uitlaat water in de motor omdat de roerkoningen niet goed afgelast waren. Er waren revisies nodig omdat er via het luchtaanzuigsysteem vuil in de motor was gekomen.

De problemen werden professioneel opgelost en de proefvaart op het Vuile Gat bij Willemstad verliep vervolgens super; aan alle normen werd ruimschoots voldaan. Vanaf het moment dat de kinderen Christian (9) en Machiel (7) met allebei een eigen fles Champagne de doopplechtigheid hadden verricht, verdween ook de Wet van Murphy uit beeld en familie De Waal vaart op dit moment zeer tevreden op de 5499 ton metende Crigee met containers van Emmerich naar Rotterdam.

‘Toppie’
“Ondanks de tegenslagen die we aan het eind van de afbouw hebben gehad, vinden wij het bijzonder om te zien hoe positief de familie dit weer heeft opgepakt”, vermeldt de website van Instalho, dat ook nog meldt dat er sprake was van een fijne en prettige samenwerking. Chris en Marella de Waal onderschrijven die woorden volledig. “We kunnen terugkijken op een superafbouwperiode: leuk, gezellig, persoonlijk en een samenwerking, met niemand uitgezonderd, die in één woord ‘toppie’ was. We hebben echt een band opgebouwd met de betrokkenen. Zo’n afbouw gun je iedereen.” Bijzondere woorden na zoveel tegenslag.

(foto Arie Jonkman)

Al in 1976 stond de naam Crigee op een bij scheepswerf De Biesbosch afgebouwd schip van 76 x 9,50 meter. De naamgevers zijn de grootouders van Chris de Waal, Christaan en Geertruida. Het schip werd later door Chris en Janny, de ouders van Chris, verlengd tot 106 meter. Chris voer op dat schip tien jaar met zijn ouders. I
n 1996 trouwden Chris en Marella. Laatstgenoemde vertelt daarover: “We hebben het schip voor een leuke prijs over kunnen nemen. Op die manier zorgden mijn schoonouders er voor dat we voor ons zelf konden beginnen. Hen zijn we echt veel dank verschuldigd. In 1999 hebben we bij De Waal een nieuwe Crigee laten bouwen van 110 x 11,45 meter en 2902 ton. Dat schip hebben we in 2008 verkocht en het vaart nu onder de naam Ravi. In een tijd dat het in de binnenvaart nog goed ging hebben we bij Chris Kornet van Concordia turnkey ons nieuwe schip van 135 x 14,20 x 4 meter gekocht. We hadden tien jaar op ons vorige schip gevaren en omdat we allebei rond de veertig jaar zijn, hebben we toen bewust gekozen voor nieuwbouw.”

Zes lagen containers
Het casco komt uit China en dat is door familie De Waal goed in de gaten gehouden. Chris is drie maal op de werf gaan kijken, ze waren aanwezig bij de tewaterlating en ook de binnenkomst van ponton Sainty-8 werd van nabij bekeken.
Via Heuvelman uit Gorinchem worden containers vervoerd. Dankzij de door Van Wijk Werkendam geleverde drie maal uitschuifbare hefkolom van 12 meter kan over zes lagen containers gekeken worden en kan er 506 TEU vervoerd worden. Van Wijk leverde verder de onderkuip van het stuurhuis, de twee spudpalen met een lengte van 12 meter, koproerkleppen, de 20 meter hydraulisch uitschuifbare autokraan en de ankerlieren. Van Wijk stuurhuizen leverde de aluminium bovenbouw van de stuurhut.
Twee Mitsubishi-motoren zorgen voor de voortstuwing. De Crigee beschikt over twee Veth-Jet boegschroefinstallaties met een Scania-motor van 638 pk.

Elektrisch toilet
Dat de ontwikkelingen niet stilstaan, blijkt ook aan boord van de Crigee. Marella de Waal: “Na de geboorte van de kinderen gingen ze in de stuurhut op de po en later hadden we daar een chemisch toilet staan. Op de nieuwe Crigee staat een door Altena Waterflash geleverd elektrisch toilet die buiten het vacuümsysteem uit het zicht in een kast in de stuurhut geplaatst kan worden; het werkt uitstekend. Wat we ook vermeldenswaard vinden is de zonnebank in de doucheruimte. We zijn zeer content met ons schip en zo’n geweldige afbouw als wij achter de rug hebben gun je, buiten de tegenslagen waar we mee te maken kregen, iedereen.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -