- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDoorbraak in centrale planning containerafhandeling Rotterdam

Doorbraak in centrale planning containerafhandeling Rotterdam

- Advertentie -

Delen

In Rotterdam komt een proef om de afhandeling van containerbinnenschepen op de terminals centraal te plannen. Deze week valt de beslissing of alle betrokken partijen groen licht geven voor de test, die op grote schaal wordt uitgevoerd. De proef, onderdeel van het project Nextlogic (voorheen bekend als Ketenoptimalisatie Containerbinnenvaart) moet in het voorjaar van 2013 van start gaan en drie tot zes maanden duren.

Teunis Steenbeek, programmamanager van Nextlogic, zei dat woensdag 12 december bij de opening van Barge to Business. Door bundeling van volumes, cross docking op de terminals en uitwisseling van containers tussen binnenvaartoperators, wordt gewerkt aan een structurele oplossing waar de Rotterdamse haven en de containerbinnenvaart van profiteren.

Efficiënter en betrouwbaarder
Het doel van Nextlogic is dat de containerbinnenvaart efficiënter en betrouwbaarder gaat opereren. Dat is nodig, aldus Steenbeek, als de sector de verwachte groei op moet vangen van het aantal containers dat in de toekomst over water van en naar Rotterdam gaat. “Nu is dat 1,8 miljoen TEU per jaar; over twintig jaar 7 tot 7,5 miljoen TEU.”

Het is onterecht om één of meer schakels de schuld te geven, aldus Teunis Steenbeek. “Het is aan de hele keten om er iets aan te doen.” (foto MG Redacties)

Er gaat nu veel mis in de planning en afhandeling van containerbinnenschepen. Het is onterecht om daar één of meer schakels de schuld van te geven, legde Steenbeek uit. “Het is aan de hele keten om er iets aan te doen.” Dat gebeurt dan ook. Alles spelers zijn betrokken bij Nextlogic: de zeerederijen en hun agenten (VRC), de zeehaventerminals (ECT, APMT en de Vereniging van Rotterdamse Terminal operators), Havenbedrijf Rotterdam, het ministerie van I&M, de barge-operators (CBRB) met de inland terminals (VITO) gezamenlijk in LINC (Logistiek Intermodaal Netwerk.com) en de containerdepots/reparatiebedrijven (HCRA).
“Al 25 bedrijven hebben zich gecommitteerd. Men beseft dat het een gezamenlijk probleem is en dat we het ook samen moeten oplossen. De bedrijven zijn bereid hun processen te optimaliseren – niet alleen voor zichzelf maar voor de hele keten.”

Naakte feiten
Nextlogic richt zich op drie pijlers. De eerste is de allocatie (toewijzing) van de slots op de terminals. “Dat zijn er zo’n 6.000 per maand. Nu gebeurt dat nog bilateraal: tussen de terminal en de barge-operator. Dat gaan we centraal en integraal doen.” Ten tweede pakt Nextlogic de callsize aan. “Vaak zijn er calls met maar tien of minder moves. Dat is inefficiënt en vergroot de onbetrouwbaarheid. We hebben liever minder calls maar dan met grotere aantallen containers per keer.”
De derde pijler is prestatiemeting. “Zodat we met de naakte feiten geconfronteerd worden. Nu beschuldigen partijen elkaar ervan dat ze verantwoordelijk zijn voor het niet halen van de planning – maar dat gebeurt op gevoel. Straks hebben we gewoon harde cijfers. Daarmee kun je de vinger op de zere plek leggen.” Eigenlijk is er nog een vierde pijler: “Het beschikbaar stellen en uitwisselen van informatie.”
Op de vraag of ook geregeld wordt dat binnenschepen op de zeehaventerminals niet langer voorrang moeten geven aan zeeschepen, antwoordde Steenbeek dat met Maasvlakte 2 meer capaciteit beschikbaar komt. “Zowel voor deepsea als voor binnenvaart.”

Quantum Leap
Op de website www.nextlogic.nl staat al veel informatie over het project, dat officieel in januari gelanceerd zal worden. Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam, zegt op de factsheet van Nexlogic: "Nextlogic is voor mij de sleutel tot een succesvolle doorbraak in de bereikbaarheid en het succes van de Rotterdamse haven. Het gaat veel verder dan operationele afspraken met betrekking tot afhandeling binnenvaart. De oplossing is geen hogere wiskunde, maar sociale innovatie: hoe zorgen we met elkaar binnen een stevig concurrerende omgeving dat de kwaliteit van het overall product van de Rotterdamse haven sterk omhoog gaat, iedereen profiteert, zonder dat het concurrentiële speelveld geweld wordt aangedaan? Succesvolle implementatie zal een quantum leap in modal shift veroorzaken!"
Centraal in Nextlogic is een neutrale, integrale planning, die wordt uitgevoerd met behulp van zeer geavanceerde technieken. Door een tijdige en continue match van benodigde en beschikbare afhandelcapaciteit in de Rotterdamse haven kan dit centrum een optimale rotatie en planning van de binnenvaartafhandeling genereren, aldus de factsheet.

Het Brein
In de wandelgangen wordt dit centrum ‘Het Brein’ genoemd. Het lijkt gezien wat er van verwacht wordt, geen overdreven term. De ontwikkeling van Het Brein wordt betaald door het I&M-programma IDVV (Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen). Rob Huyser, directeur Maritieme Zaken bij het ministerie voor Infrastructuur & Milieu: “Nextlogic is zeer belangrijk voor Nederland; optimalisatie van de logistieke keten is een belangrijke maatregel die nodig is om de vervoersgroei efficiënt over onze haven- en achterlandinfrastructuur af te kunnen wikkelen; een privaat én een publiek belang!"
Jan Buiter, de voorzitter van LINC, is optimistisch: "We hebben goud in handen; als het proces eenmaal draait en je kunt gaan fine-tunen, dan zal het nog optimaler worden."

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -