DMS Buzzard geeft push aan Dubai

0

Damen Shipyards droeg op 2 april in Hardinxveld-Giessendam de DMS Buzzard over aan Damen Marine Services (DMS). Ruth Nyamewah Zondervan-Amoah wenste bemanning en schip goede vaart en doopte de DMS Buzzard ten overstaan van groot publiek met een precisie waarbij de fles champagne zijn weerstand bruisend opgaf. Applaus!

De hoofdrolspelers bij de doop, die werd verricht door Ruth Nyamewah Zondervan-Amoah. (foto Johan de Witte)DMS Buzzard, vlaggen, wind en zon aan een blauwe wolkenloze lucht in combinatie met de faam van Damen Shipyards’ opleveringen claimden elke vierkante centimeter kantineruimte op de open dag van de pushbuster. Zoals gebruikelijk bij de Damen scheepsbouwfamilie was de belangstelling groter dan de kantine, waar speeches, lopend buffet, een toost en de bard Eduard Hagesteijn ingrediënten waren voor een ‘heerlijk helder’ avondje Damen Shipyard.
De bemanning werd door Ruth Nyamewah Zondervan-Amoah (echtgenote van Simon Zondervan, projectleider bij Van Oord) behouden vaart en goede reis naar Dubai gewenst. DMS-directeur Wim Crum ontving uit handen van werfdirecteur Jos van Woerkum een Buzzard spotvogel prent als geste. Van Woerkum bedankte eveneens het bouwteam en cascobegeleider Aad de Loof in Polen.

DMS
DMS is een divisie van de Damen Shipyards Group en is gevestigd in Hardinxveld-Giessendam. Het bedrijf beschikt over achttien werk- en sleepboten die wereldwijd functioneren. Wim Crum: “Deze pushbusters worden ingezet bij het vervoer van zand en steen in Dubai en de Verenigde Arabische Emiraten. De barges hebben een draagvermogen van 17.000 ton. Het zijn onderlossers, waarbij het lossen slechts vijf minuten in beslag neemt.”
“Ondanks seriematige routine van Damen bij deze standaard schepen, worden detail verbeteringen bij een volgend schip verwerkt. De praktijk is hierbij de leidraad. We streven er naar om eenmaal per maand aan boord te zijn van onze schepen, om gevoel te houden met medewerkers en materiaal. Daar leren we van; foutloos bestaat nu eenmaal niet!”(foto Johan de Witte)

Dubai
“Alles onder controle”, is het antwoord van Hans Kant en Jos van Peursem, als we voor bezichtiging aan boord komen. Het zijn voormannen die afbouwtaken naadloos van elkaar overpakken en met collega’s zorgen dat de DMS Buzzard ondanks routine en standaard, technisch ietsje verbeterd is en de trekkracht ten opzichte van de voorganger met 6 ton is toegenomen.
“Dat is toch een visitekaartje”, zegt projectleider Peter Baars, die zijn genoegen over uitvoering en serviceruimte van de schitterende – door Den Breejen geverfde – machinekamer niet onder stoelen of banken steekt. Over een paar weken koppelt de eerste pushbuster, na een reis via China, achter zijn bak en treedt hij in functie voor Van Oord, weet Baars. De DMS Buzzard geeft een push aan Dubai!
Damen Shipyards Hardinxveld ontwikkelde het type pushbuster in samenwerking met Damen Marine Services en Van Oord speciaal voor werkzaamheden in Dubai. Deze specifiek uitgeruste schepen worden afgebouwd bij Damen Shipyards Hardinxveld.
De DMS Buzzard (Buizerd) is op zee een vreemde vogel, die solo en met een flinke bries buist, tot er geen plek meer droog is op zijn huid. Echter, vleugellam wordt hij daar niet van. Bestemd om met barges van 17.000 ton te manoeuvreren hebben ze een kingsize-uitstraling.

Koppelschoenen
Het mechanisch-hydraulische koppelsysteem tussen barge en pushbuster is een ‘articouple system’. Voor dit snelkoppelsysteem heeft DMS Buzzard over stuur- en bakboord verstelbare hydraulische ‘koppelschoenen’ die buiten de huid corresponderen met verticaal ingebouwde sleuven van de barge. De wrijving-/slijtagecomponent op de koppelingen wordt gedempt door rubberen kussens rondom het lock-punt. Die wrijving en slijtage ontstaan door de duwkracht van meer dan 64 ton in combinatie met de golfbeweging, Het lock-punt is star in lengterichting, echter zodanig uitgevoerd dat de pusher over voor- en achterschip natuurlijk reageert op golfbewegingen.
De onder Bureau Veritas gebouwde DMS Buzzard ziet er met zijn dimensies van 35,08 x 11,60 x 5,25 meter – zowel binnen als aan dek – zeewaardig uit. Zijn voortstuwing bestaat uit twee Caterpillars (type 3516B TA, in totaal 3659 kW) versterkt door Reintjes-tandwielkasten. De fixed pitch propellers hebben 2,70 meter als diameter in Optima-nozzles.
(foto Johan de Witte)Boordenergie wordt door twee 150 kVA Caterpillar-aggregaten gegenereerd. Hiervan eist de Heila-kraan 170-4S-L in functie een onbescheiden deel! Hoewel het een duwboot is, is de DMS Buzzard evenzeer een sleep-/werkboot, uitgevoerd met de Ridderinkhof towing winch (type waterfall), met een sleepkabel van 700 meter en 44 millimeter diameter.
Heinen en Hopman heeft de temperatuur in de accommodaties voor twaalf personen onder controle gebracht. De Ruijter Betimmeringen uit Hardinxveld-Giessendam, heeft door het gebruik van mooi materiaal, kwaliteit, comfort en sfeer voor de bemanning gecreëerd.

(Johan de Witte)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.