De twee kapiteins van de Patricia, John van Voorst en Nico Schaart, leidden me rond op ‘hun’ schip en bij elk onderdeel vertellen ze vol trots hoe strak en mooi alles is op de dubbelwandige tanker. Het (solo)transport van het door Rensen geleverde casco vanuit het Poolse Plock over zee verliep zonder problemen, zodat het casco schadevrij arriveerde.
De vier eigenaren hebben de tanker gekocht bij VeKa, dat de afbouw in handen gaf van Teus Vlot in Sliedrecht. Een prettige en rustige afbouwlocatie, waar zelfs de watertaxi’s voor geen deining kunnen zorgen. Alle betrokkenen zijn het er over eens: de afbouw van de Patricia was een heel fijn project waarbij alles rimpelloos verliep. Met andere woorden: een strak casco en een probleemloze afbouw zonder tegenslag met als resultaat inderdaad een opvallend fraaie tanker.
Victrol
Alleen maar opgewekte gezichten derhalve aan boord van de Patricia. De tanker is eigendom van vof Patricia Shipping uit Zwijndrecht, bestaande uit de vennoten Cees van den Berg, Antoon Bosman, Wim Driessen en Marcel Roth. De bunkertanker is genoemd naar de dochter van Antoon Bosman.
“Voorheen hadden we, weliswaar in een iets andere samenstelling, de bunkertanker Delfshaven. In feite is de Patricia een kopie van die tanker, alleen wat luxueuzer. We zien de dubbelwandige Patricia als een verantwoorde investering voor de toekomst. De tanker gaat varen voor Victrol, een bedrijf waar we met de in 2006 gebouwde Delfshaven al drie jaar hebben samengewerkt”, vertelt Marcel Roth. “Dat schip hebben we verkocht en daarvoor in de plaats is nu de Patricia gekomen. Beide schepen hebben als afmetingen 110 x 11,45 meter.”
“ Victrol heeft graag een vloot met schepen die flexibel inzetbaar zijn. De 3180 ton metende Patricia zal voornamelijk gebruikt worden voor het bunkeren van zeeschepen met zware stookolie in het ARA-gebied, maar kan desgewenst ook het transport van zwarte producten aan.”
‘John Shipnet’
De Patricia beschikt daarvoor over tien tanks van 380 kuub elk. De twee Bornemann-pompen hebben een capaciteit van ieder 550 kuub per uur. Een prominente plek aan boord neemt de door Van Wijk Werkendam geleverde, 28,50 meter lange bunkergiek in. Een Caterpillar van 1800 pk zorgt voor de voortstuwing.
De kapiteins Nico Schaart en John van Voorst wisselen elkaar om de week af. Nico voer hiervoor anderhalf jaar op de Delfshaven, terwijl John sinds 1 april in dienst is. Laatstgenoemde is in de binnenvaartwereld wellicht beter bekend als ‘John Shipnet’, want hij beheert op shipnet.nl een eigen website boordevol foto’s over de binnenvaart. Uiteraard nemen bouwfoto’s van de Patricia op dit moment een prominente plaats in op de goed verzorgde website van deze kapitein.
“Het is zoals gezegd een zeer mooi, strak en functioneel schip. Er is geen onnodige poespas aan dek, maar er staan buiten bijvoorbeeld wel computers, zodat het prettig en makkelijk werken is”, aldus het duo.
Rimpelloos
Het interieur ziet er dermate smaakvol uit dat bij de inrichting zonder twijfel dames zijn betrokken. En dat blijkt te kloppen. Marcel Roth zegt daarover: “De inrichting is bedacht door de echtgenote van Antoon Bosman, Nelly, en mijn eigen echtgenote, Anita. We hebben Profijt Meubel uit Sliedrecht leren kennen als een zeer flexibel en behulpzaam bedrijf. Als er na de Patricia nog meer projecten zouden volgen, zou ik zo weer met hen in zee gaan.”
“We hebben het schip turn key gekocht bij VeKa en aanvankelijk was ik wat sceptisch toen de afbouw door hen werd uitbesteed aan Teus Vlot, omdat ik geen enkele ervaring had met dat bedrijf. Je bent echter heel snel eigen met de mensen en met Wim Hovestadt hadden we te maken met een prima projectleider.”
“Ik ben ook zeer content over Werkina; met Sebastiaan hebben ze een bijzonder goede voorman met hart voor de zaak. Ook timmerbedrijf De Leeuw heeft mooi werk afgeleverd, maar eigenlijk geldt dat voor alle toeleveranciers. We kunnen stellen dat de afbouw rimpelloos is verlopen en we zijn zeer tevreden met de geleverde kwaliteit. Patricia mag gezien worden.”
(Jan Hoek)