Het renoveren van remming- en geleidewerken van zes bruggen en sluizen in Limburg en Noord-Brabant wordt uitgevoerd door DIMCO (DEME Infra Marine Contractors). Rijkswaterstaat gunde deze week de opdracht voor deze werkzaamheden.
De geleidewerken die een opknapbeurt krijgen zijn van de brug Roosendaalse Vliet (over de Nieuwe Roosendaalse Vliet bij Roosendaal) en de Markbrug (over de Mark in Zevenbergen). Bij Sluis Roermond, de oude sluis Panheel, de Wilhelminasluis in de afgedamde Maas en Sluis 1 in het Wilhelminakanaal gaat het om de remming- en geleidewerken.
Ze worden volledig vervangen door nieuwe. Alleen bij Sluis Roermond blijft de bestaande constructie behouden. Hier vinden conserveringswerkzaamheden plaats en wordt het wrijfhout waar dat nodig s.
Aanbesteding
Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook wel Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) genoemd. EMVI is bedoeld op om de innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten.
Rijkswaterstaat heeft de plannen van de marktpartijen onder andere beoordeeld op techniek (afstemming ontwerp en uitvoering) en op duurzaamheid, zoals het (her)gebruik van materialen die vrijkomen binnen en buiten het werk. Het contract met DIMCO heeft een looptijd van 2,5 jaar.
Start uitvoering
De werkzaamheden bij de zes bruggen en sluizen in Limburg en Noord-Brabant starten komend najaar. Als DIMCO na 2,5 jaar de klus geklaard heeft, moeten ze weer minstens twintig jaar mee kunnen.
“Op deze manier zorgen we ervoor dat het aan- en afmeren bij bruggen en sluizen ook in de toekomst vlot en veilig verloopt en verkleinen we de kans op onvoorziene stremmingen.” Aldus Rijkswaterstaat.