Damen bouwt twee slepers voor Antwerpen

0
(artist impression Damen Shipyards)

Damen Shipyards Group heeft, na een intensief tenderproces, opdracht gekregen van  Port of Antwerp voor de levering van twee slepers van het type RSD 2513. De schepen behoren tot Damens serie Next Generation Tugs en worden gebouwd met de laatste technologieën op het gebied van veiligheid, duurzaamheid, efficiency en betrouwbaarheid.

De Next Generation Tugs bevatten Damens state-of-the-art innovaties voor een maximaal efficiënt schip. De RSD Tug 2513 heeft aanzienlijk lagere emissies dan vergelijkbare sleepboten en is uitgevoerd met splintervrij Damen Safety Glass – identiek aan het glas in auto’s.

De RSD Tug 2513 is speciaal ontworpen voor scheepsafhandeling, en is compact en sterk. De  paaltrekkracht is 70 ton. Zijn twee boegen zorgen voor optimale prestaties bij sleepwerk aan zowel de boeg als het achterschip van zeeschepen.

Altijd de boeg vooruit

Dankzij dit ‘altijd-de-boeg-vooruit’-concept kan Damen een hoger vrijboord realiseren dan bij andere slepers van deze omvang. Hierdoor komt er geen water op dek, wat de stabiliteit en veiligheid vergroot. Port of Antwerp koos ervoor om de schepen te voorzien van het door Damen in-house ontworpen en volledig gecertificeerde systeem voor de reductie van stikstofoxide (NOX). Daarmee voldoen de slepers aan de IMO Tier III-eisen.

Port of Antwerp heeft er ook voor gekozen om de twee schepen uit te rusten met een FiFi 1-brandblusuitrusting. Damen biedt volop opties voor zijn vaartuigen en kan hierdoor gestandaardiseerde, praktijkbewezen schepen leveren die gelijktijdig helemaal zijn toegesneden op de individuele wensen van de klant.

Goede voorbeeld

Celine Audenaerdt, technisch manager van Port of Antwerp zegt: “Port of Antwerp maakt werk van een duurzame haven. In onze rol als operator willen we graag het goede voorbeeld geven en investeren in een vergroening van onze vloot. We zijn onze sleepboten stelselmatig aan het vervangen door nieuwe type slepers die milieuvriendelijker zijn. De aankoop van de twee tugs bij Damen kadert hierin. De nieuwe sleepboten hebben een efficiëntere en bijgevolg zuinigere aandrijving, waardoor ze een pak minder verbruiken. Daarnaast zijn we ook twee nieuwe prototypes aan het ontwikkelen die varen op waterstof en methanol.”

Moed

“We zijn heel trots op de levering van de eerste Damen slepers aan Port of Antwerp – tevens de eerste azimuth-aangedreven slepers – die aan hun ambities op milieu- en operationeel gebied beantwoorden”, zegt Vincent Maes, Damens salesmanager voor de Benelux.

“Daarnaast wil ik het Port of Antwerp team complimenteren met hun constante focus op emissiereductie en met hun moed om in de nieuwste technologieën te investeren. Met zo’n klant is het is bijzonder prettig samenwerken.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.