Op dit moment is bij Scheepswerf De Schroef in Sas van Gent de Emerald Sun in afbouw. Het 135 meter lange riviercruiseschip zal komend jaar worden opgeleverd. Het schip arriveerde bij de werf in twee secties die voorafgaand aan de komst naar de werf al waren voorzien van onder meer ramen, leidingen en elektronica.
(foto’s De Schoref)
De voorste sectie van het riviercruiseschip werd op een ponton van Smit geplaatst, met behulp van heavy duty hydraulische platformtrailers van Sarens. Vervolgens is de ponton naar Scheepswerf De Schroef gevaren en werd de sectie rechtstreeks op het 162 meter lange droogdok gereden.
Terwijl de voorste sectie voorzichtig werd gepositioneerd op de kielblokken en supports in het dok, werd het achterste deel van het schip op een andere locatie al gereed gemaakt voor transport op dezelfde wijze. Na aankomst van de achterste sectie bij de werf is deze met behulp van de platformtrailers nauwkeurig gepositioneerd ten opzichte van de voorste sectie. Het proces waarin de beide secties met elkaar worden verbonden, is momenteel in volle gang.
Grootste nauwkeurigheid
Werfleider Huib Kuiper blikt terug: ‘Een operatie als deze vergt de grootst mogelijke nauwkeurigheid op alle mogelijke manieren, met name nu de twee secties al deels waren afgebouwd. Torsie van de secties moest volledig worden uitgesloten, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ramen gebarsten zijn wanneer alles eenmaal op zijn plaats staat.’
‘Het gebruik van de hydraulische platformtrailers, in combinatie met de sterkte en stabiliteit van het droogdok, maakt deze manier van werken een perfect alternatief voor het oplijnen van secties op scheepshellingen.’