Deze week houden Rijkswaterstaat, Inspectie Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Haven Amsterdam, de Zeehavenpolitie en het KLPD opnieuw een gezamenlijke actieweek voor de handhaving van het Scheepsafvalstoffenbesluit. In tegenstelling tot eerdere actieweken blijft het nu niet bij informeren en waarschuwen, maar worden er daadwerkelijk boetes uitgedeeld. De nadruk ligt op het hebben van een losverklaring en op de verklaring van eenheidstransport.
Losverklaring
In mei werd ook al een actieweek gehouden. Toen traden de handhavers vooral informerend en waarschuwend op. Tijdens die actieweek bleek dat met name de regels omtrent de losverklaring nog niet voldoende bekend waren. Dat gold zowel de schippers als de bedrijven die de losverklaring moeten afgeven. “De losbedrijven spelen een belangrijke en bepalende rol in dit proces. Na de actieweek is daarom nogmaals extra inspanning geleverd om de bekendheid van de regels te vergroten.”
Als schippers geen losverklaring krijgen, moeten zij dit melden bij het Meld- en Informatiepunt van Havenbedrijf Rotterdam (010-252 10 00). Als zij dit niet doen, zijn ze zelf in overtreding volgens het Scheepsafvalstoffenbesluit.
Ook de eenheidstransportverklaring bleek nog onvoldoende bekend te zijn. Die is wettelijk verplicht als met het schip dezelfde lading of andere lading, waarvan het transport geen tussentijdse reiniging vereist, wordt vervoerd.
Financiering
Het Scheepsafvalstoffenbesluit is op 1 november 2009 in werking getreden. Deel B van het verdrag gaat over de verzameling, afgifte en inname van afval van de lading. Daarbij is het uitgangspunt dat de vervuiler de kosten betaalt die verbonden zijn aan het inzamelen, bewerken en verwerken van afval. Na een periode van voorlichting en gewenning wordt het besluit vanaf nu daadwerkelijk gehandhaafd.
De betalingsregeling voor de financiering van de inzameling, die valt onder deel A van het verdrag, treedt op 1 januari 2011 in werking.