Volgens een zogeheten MKBA-onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zou verhoging van de bruggen onvoldoende financiële voordelen opleveren. Het Centraal Overleg Vaarwegen vraagt om er tóch in te investeren. Omdat het goed is voor de binnenvaart én voor het klimaat.

COV-voorzitter Erik Schultz schrijft dat aan minister Cora van Nieuwenhuizen. De brief is een reactie op het verdiepende onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van de doorvaarthoogte bij kunstwerken. Het COV is het samenwerkingsverband van de CBRB, BLN-Schuttevaer, evofenedex en de Vereniging van Waterbouwers dat zich inzet voor een beter vaarwegennet.

De afvoer van containers vanuit Amsterdam en Antwerpen naar het Europese achterland wordt belemmerd door de huidige brughoogtes in Nederland. Daar kan meestal maar met drie lagen containers worden gevaren. Op de route Rotterdam-Antwerpen voldoen drie lage bruggen niet aan de geldende SVIR-norm, die op zich ook al te laag is volgens het COV door de introductie en populariteit van zogeheten highcubes.

 

Vierlaags

Binnenvaart en verladers vinden het belangrijk dat vierlaags containervaart mogelijk wordt op deze druk bevaren corridor. Schultz wijst Van Nieuwenhuizen erop dat de haven van Antwerpen direct belang heeft bij een goede achterlandverbinding. Daarom vraagt het COV haar om te verkennen of  met cofinanciering vanuit België toch mogelijkheden zijn om de bruggen te verhogen.

Volgens de nieuwe MKBA-studie is het niet rendabel om bruggen te verhogen, ook niet op de drukst bevaren corridors. Het COV vraagt de minister om op bepaalde corridors verder te kijken dan de cijfers (waarvan trouwens niet helder is waar ze vandaan komen en of ze kloppen, luidt de kritiek van het COV).

Het Europees beleid is erop gericht meer lading over het water te laten vervoeren omdat dat gunstig is voor het klimaat, redeneert het COV. Daarvoor is dan wel een goed vaarwegennetwerk nodig.

“In een efficiënt vaarwegennetwerk met voldoende doorvaarthoogte wordt de keuze voor verladers makkelijker, omdat het optimaal benutten van binnenschepen gepaard gaat met kostenbesparing voor de klant.”

 

Achteruitgang

“Als de uitkomsten van deze MKBA bepalend zijn voor het toekomstig beleid betekent dit per definitie achteruitgang”, waarschuwt het COV. “Een brug wordt gebouwd voor minimaal 50 jaar. Dit betekent dat een investering van vandaag het systeem bepaalt voor de komende eeuw. Door bruggen te vervangen in afmetingen van nu, behouden we wat we 50 tot 100 jaar geleden hadden.”

Het COV pleit ervoor om bij nieuwbouw, vervanging of renovatie bruggen sowieso te verhogen. “Dit om te voorkomen dat een corridor in lengte van dagen een beperkte doorvaarthoogte houdt, terwijl alle bruggen uiteindelijk vervangen zijn.”

foto: De spoorbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht kan omhoog. Drie bruggen op de route tussen Rotterdam en Antwerpen niet. Dat maakt hen tot een barrière voor vierlaags containervaart. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.