Met 469,0 miljoen ton is het totale overslagvolume van de Rotterdamse haven in 2018 een klein beetje hoger geëindigd dan in recordjaar 2017, toen het 467,4 miljoen ton was. Wederom zorgden de containers daarvoor. Die namen met 4,5 procent toe (in tonnen). Dat blijkt uit de cijfers die Havenbedrijf Rotterdam op 14 februari bekendmaakte.

In TEU’s was de groei bij de containers nog wat hoger: 5,7 procent, zodat het jaartotaal uitkwam op 14,5 miljoen TEU. Ook weer een record.

De overslag van ruwe olie, minerale olieproducten en agribulk daalde. De overslag van LNG (+163,6 procent) en biomassa (+31,6 procent) groeide zeer fors.

Het Havenbedrijf verwacht dat het overslagvolume in 2019 licht zal groeien. Bij de containers is die waarschijnlijk minder dan de uitzonderlijk hoge groei van de afgelopen twee jaar.

 

Nat massagoed

Met uitzondering van LNG – dat in volume nog een relatief bescheiden rol speelt – liet het nat massagoed vorig jaar over de gehele linie dalingen in overslagvolumes zien. De overslag van ruwe olie daalde, zij het gering, mede als gevolg van iets lagere raffinagemarges. Desondanks kwam de overslag voor het vierde jaar op rij boven 100 miljoen ton uit. De overslag van minerale olieproducten daalde vooral als gevolg van minder aan- en afvoer van stookolie.

 

Droog massagoed

Ondanks de sterk onder druk staande markt was de overslagdaling binnen het segment droge bulk naar het oordeel van Havenbedrijf Rotterdam gering: 3 procent. In de subcategorie kolen lijkt de ingezette consolidatiestrategie goed uit te pakken voor Rotterdam: de overslag steeg met 2,3%. Energiekolen lagen op hetzelfde niveau als vorig jaar.

De cokeskolenoverslag steeg door het aantrekken van ladingpakketten voor Duitsland. De ijzerertsoverslag daalde in 2018, onder andere als gevolg van renovatie van een hoogoven en door stagnerende vraag uit de staalindustrie. De daling van agribulk in Rotterdam werd mede veroorzaakt door het verlies van ladingpakketten aan Amsterdam.

 

Containers

De containeroverslag liet in 2018 wederom een sterke stijging zien waardoor Rotterdam marktaandeel won in de Hamburg-Le Havre-range. Een drijvende kracht achter de stijging in 2018 was de toename van transhipment en volle importcontainers. De containerexport ontwikkelde zich minder sterk, onder andere door Chinese importbeperkingen op afvalstromen. De shortsea ondervond last van de afnemende economische groei in het Verenigd Koninkrijk en Rusland.

Ook in roro-overslag, die uitkwam op een lichte plus, gaf de Britse handel minder groei te zien, waarschijnlijk door de gevolgen van Brexit-onzekerheid. De overslag van overig stukgoed was vrijwel gelijk aan het volume van 2017.

 

Minder inkomsten, meer winst

Havenbedrijf Rotterdam boekte in 2018 een omzet van 707,2 miljoen. Dat was bijna 5 miljoen minder dan in 2017. Zowel havengelden als verhuuropbrengsten lieten een daling zien. Het netto resultaat (vóór belastingen) lag echter hoger: 254,1 miljoen tegenover 247,3 miljoen. Dat was vooral te danken aan lagere rentelasten. Havenbedrijf Rotterdam keert aan de aandeelhouders, de gemeente Rotterdam (70,83 procent) en de Staat (29,17 procent) respectievelijk 68,3 miljoen 28,2 miljoen euro dividend uit.

Voor Havenbedrijf Rotterdam was 2018 een jaar met een hoog investeringsniveau. De bruto investeringen verdubbelden bijna naar 408,1 miljoen euro. Dat is het hoogste bedrag sinds de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Verreweg het grootste deel van dit bedrag is gebruikt voor verdere verbetering van de logistieke bereikbaarheid van de Rotterdamse haven, zoals de voorbereiding voor de aanleg van de Container Exchange Route op de Maasvlakte, het Prinses Amaliaviaduct en het verleggen van de Havenspoorlijn via het Theemswegtracé.

archieffoto: Tekst & Toebehoren

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.