In april 2003 werd het motorschip Sophia gedoopt door de toen 8-jarige Giovanna en haar vijf jaar oudere zusje Stephanie Boontjes. Trotse toeschouwers bij deze maritieme plechtigheid waren onder andere hun ouders Peter en Marijke Boontjes uit Tholen. Bijna 20 jaar later, op 18 februari 2023, werd opnieuw een tanker met de naam Sophia gedoopt, nu door Marijke Boontjes. Haar tweede voornaam is, evenals van een van de dochters, Sophia, waarmee de naamgeving van het schip is verklaard.
⇒ Kijk ook op Vlootschouw.nl voor informatie over mts Sophia
De vorige tanker met de naam Sophia is verkocht door Galle Makelaars, die ook het Chinese casco voor de nieuwe Sophia leverde. Het door Rensen-Driessen gebouwde casco is van het type Moneymaker 1.2 Stage V, een dubbelschroefs laagwaterschip. De afbouw, die tot volle tevredenheid van alle partijen verliep, werd verricht door Asto Shipyard in Raamsdonksveer.
De verjonging van de vloot van de Zeeuwse onderneming gaat door, want de Aswintha zal worden vervangen door het nieuwbouwschip Vincitus. Ook deze tanker zal door Galle & Roodhart Scheepsbouw en Asto Shipyard worden geleverd en afgebouwd.
Persoonlijke keuzes
De circa 2.650 ton metende Sophia is nagenoeg hetzelfde als de onlangs bij Asto overgedragen tanker Osiris van Jeroen Rigter. Eveneens een laagwaterschip met dubbele schroef van het type Moneymaker 1.2 Stage V, met een afmeting van 110 x 11,45 x 3,40 meter.
De verschillen zitten in een aantal persoonlijke keuzes van de eigenaar. Zo is de tanker Sophia uitgerust met een 1500 kW Heatmaster thermische vloeistof ladingverwarmingsinstallatie met secundair systeem voor de verwarming van de acht ladingtanks van 838 kuub elk. Straalschip de Strahl-o-Matic van Muehlhan kwam in Raamsdonksveer langszij voor het stralen van de ladingtanks. Na het stralen zijn de tanks vrij van vervuiling zoals vet en zout en zoet water en geschikt voor coating. Het schip is voorzien van een vaste butterwash-installatie. De twee hoofdmotoren, Mitsubishi’s van 707 pk bij 1.650 toeren, en een Mitsubishi-boegschroefmotor type S6R zijn geleverd door Koedood Dieselservice.
De Sophia gaat varen voor de Reederei Jaegers. Met de Duitse rederij heeft de eigenaar al geruime tijd uitstekende contacten. In 1919 richtte Josef Jaegers deze rederij in Frankfurt am Main op; tegenwoordig is de rederij in Duisburg gevestigd. In 1958 zag zoon Edgar Jaegers betere vooruitzichten in de tankvaart en al snel kwam de Eiltank 1 in de vaart. Er zouden nog veel Eiltanks volgens. Met de deelname in bevrachtingsbedrijf Combitank in 1998 werd de rederij actiever op de Nederlandse markt; met de overname van Chemgas in 2004 werd Jaegers marktleider in het vervoer van vloeibaar gas.
Na ruim een eeuw met de nodige pieken en dalen heeft Reederei Jaegers een vloot van zo’n 200 eigen en gecharterde binnenvaart- en shortsea-schepen. Kwaliteit, veiligheid en innovatie zijn bij Reederei Jaegers al meer dan een eeuw de topprioriteiten. Daardoor past de nieuwbouwtanker Sophia uitstekend bij de vloot. Sophia Tankvaart biedt, naast de vaste personeelsleden, jonge mensen een kans om via het beroepsbegeleidende onderwijs de gewenste vakdiploma’s te halen.
Zeeuws wapen
Op de voorkant van het door Kampers Shipyard geleverde stuurhuis valt direct het kleurrijke wapen van Zeeland op, met onderaan de spreuk ‘Luctor et Emergo’. Bij de betekenis ‘ik worstel en kom boven’ wordt al snel een link gelegd met de voortdurende strijd van de Zeeuwen tegen het water. Het worstelen, zoals oorspronkelijk bedoeld, had echter niets met zee of water te maken, maar alles met de strijd tegen de Spanjaarden in de tweede helft van de 16e eeuw. Niet zonder politieke bijbedoelingen lieten de Staten van Zeeland toen een penning slaan, waarop aan één kant de tekst ‘Luctor et Emergo’ staat.
De tekst ‘behouden vaart’ past beter bij de tanker Sophia, want bij de afbouw speelde veiligheid een belangrijke rol. Zo leverde Tank-Eye, een bedrijf met als missie aan boord een veiliger werksituatie te creëren voor mens en milieu, een zogeheten gesloten tankhoofdinstallatie. De eigenaar was de afgelopen decennia betrokken bij de afbouw van tal van schepen, waarbij hij bijna dagelijks op de verschillende afbouwwerven aanwezig was.
In de 16e eeuw werd al gezegd: ‘dye Zeelander wye alder wye kloiker’ ofwel ‘de Zeeuw hoe ouder hoe kloeker/slimmer’. Dan is de aanwezigheid van de in Tholen geboren en getogen Zeeuw tijdens de afbouw, met aan zijn zijde Raymond van Doorn, een extra garantie dat de tanker Sophia een veilig, kwalitatief hoogwaardig en innovatief schip is. Afgebouwd bij Asto Shipyard to be exact.