Maandag 1 oktober kwam aan het eind van de middag het Poolse vrachtschip Navigare 1 in de problemen op het Markermeer. Het met kunstmest geladen schip dreigde door motoruitval en de harde wind te vervullen en zinken. Collega-schippers behoedden het schip voor zinken.
De Nelly van J. van Vliet Zandhandel BV uit Amsterdam was net de Oranjesluis gepasseerd voor de volgende lading zand bij de zuiger op het Markermeer, toen de bemanning werd gebeld door de Oranjesluis: of ze even wilde kijken of zij hulp konden bieden. Onderweg pompte schipper Mike Wijker van het beunschip water in het ongeladen schip. Hij wist wat hij deed: ongeladen rolde het schip stevig, hij overzag de situatie direct en maakte na enkele pogingen in de harde wind veilig vast langszij het 67 meter lange, in problemen verkerende schip.
Veilige tocht
Al snel bemerkte de schipper van de Nelly dat dit niet voldoende zou zijn voor een veilige tocht naar De Blocq van Kuffeler in Almere en riep een collega te hulp voor de lijzijde. De Noardewyn schoot zonder aarzelen te hulp.
Na een tocht van ruim een uur bereikten de drie schepen rond 17.30 veilig De Blocq van Kuffeler. Inmiddels geëscorteerd door de RWS 25, die direct de verkeersbegeleiding op zich nam en later op de avond de oorzaak opnam. Vier reddingsboten waren ook ter assistentie aanwezig.
Dwars op de golven
De Navigare 1 had in Amsterdam bij Amfert kunstmest geladen. Onderweg op het Markermeer viel de motor uit. Daardoor kwam het schip dwars op de golven te liggen.
Mike Wijker van de Nelly vindt het niet meer dan normaal een collega in nood te helpen. “Je bent het verplicht, maar hoopt dat ze ook snel klaar staan als je zelf ooit in dit soort problemen zit. Ik heb dan ook direct gereageerd op het telefoontje van de Oranjesluis.”
Rijkswaterstaat dacht dat het schip water maakte. Volgens de Poolse schipper was dat niet zo en ging het alleen om motoruitval en een schuivende lading. Rijkswaterstaat was bang dat het schip zou zinken gezien de weersomstandigheden. De schipper stond wel zelf zijn voorpiek en roef leeg te pompen. Even daarvóór had hij nog hulp afgeslagen.
Stabiliseren
Samen met zijn matroos Rick Koren legde Mike Wijker, ondanks de stevige golfslag, uiteindelijk feilloos aan langszij de Navigare 1. Toen ook de Noardewyn vastmaakte, wisten ze samen de Navigare 1 te stabiliseren.
De exacte oorzaak van de motoruitval is niet bekend. Rijkswaterstaat doet onderzoek naar de toedracht.
foto boven: Rick Koren