- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwbouwCito: oude naam, nieuw schip – en wat voor één

    Cito: oude naam, nieuw schip – en wat voor één

    - Advertentie -

    Delen

    Wie dacht dat mts Cito zich niet van de Kalkhaven in Dordrecht kon losmaken, heeft het mis. Vrijdag 11 februari noteerde Lloyd’s: geslaagde proefvaart!

    De tanker meet 135 x 17,55 meter, heeft 9.000 kuub onder dek en was derhalve niet te missen aan de kade. Het 1.730 ton wegende casco is gebouwd onder regie van RensenDriessen Shipbuilding in China. De Vario Groep is opdrachtgever. Voor installatie van Stage V-Caterpillar en equipment tekent Dolderman Motoren.

    Aan de afbouw en conservering hangt het Mandenmaker-visitekaartje! Het zijn Patrick voor de afbouw, Mathijs, Tim, Wessel en Silke Mandenmaker die er met Nelf een Rembrandt van hebben gemaakt. Agatha Mandenmaker-Molegraaf en Linda Manden­maker realiseerden samen met Hoogendoorn een comfortabel, fraai interieur. Voor exploitatie hijst mts Cito de vlag van Unibarge Barging in de mast.

    Anders uitgepakt

    Cito betekent onder andere ‘snel en voort­varend’… Het pakte anders uit!

    Vanuit China arriveerde het casco in de Drechtsteden in een overspannen afbouwmarkt. Doordat geen meter kaai beschikbaar was, werd het schip in de wachtkamer afgemeerd. De eigenaar dacht ‘hoe haal ik winst uit dit verlies’, en besloot in coöperatie met ABN AMRO bank een groene koers in te slaan door op Caterpillar Stage V in te zetten. Het bleek een gok die door wetgeving, productie en vertraging van alles waar een chip in zit – evenals de onmogelijkheid voor Pon en Dolderman er een tandje bij te zetten in het eigenzinnige Amerika  – meer tijd kostte dan wenselijk was. Ook corona en de wereldwijde logistieke worsteling zetten een komma achter de inbouw door Dolderman.

    Eenmaal van de testbank stonden de motoren en nabehandelingsequipment nog een volle maand in Houston op een terminal. “Hoop is dan uitgestelde teleurstelling!” Eerst eind december liep de boot met de motoren binnen. Door maritieme inschikkelijkheid, kwaliteit van het product en uiteindelijk resultaat, is er een goede afloop en is de Cito een onderscheidend mooi schip geworden!

    (foto johan de Witte)

    Wanneer we Dennis Mandenmaker van de Vario Groep vragen of de afbouw overeenkomstig zijn verwachting is verlopen, kijkt hij bedenkelijk en zegt: “Laat ik kort zijn: het resultaat en de kwaliteit zijn perfect… de tijd waarin kon een stuk beter. Caterpillar Stage V was uniek en door allerlei kreeg het ook een unieke vertraging. In plaats van in juli zijn de motoren op 27 december in Antwerpen gelost. Niettemin veel dank aan alle medewerkers en partijen die ons in deze onvoorziene vertraging tegemoet zijn gekomen.”

    Aan boord

    Het trunkdek wordt geboend, buiten de loopstrips glanst het dek als een spiegel. Hier is gewerkt! Verwondering over het detail, het schitterende logo op de brug… Het maritieme hart geniet.

    Als insider ontkom je er niet aan om even over je schouder te kijken naar 1969 als Fré Molegraaf van zijn oom een schip van 52 x 7,30 meter koopt, 540 ton en 336 pk van Kromhout. Hij noemt zijn aanwinst Cito, met snel en voortvarend als betekenis. Zijn oom liet er nog wat geld in zitten, zo ging dat in die tijd.

    Het is 1973 wanneer Molegraaf een gewezen Haniel koopt met een 1.400 pk MWM-dubbelklepper afgesteld op 800 pk, afkomstig uit een onderzeeboot. Een totaal versleten motor; na een overnachting in Dordt startte de MWM tegenpruttelend met rook aan de pijp op vijf poten, in Gorinchem was hij goed warm en sprong de zesde cilinder erbij. Andere tijden – wat een verschil.

    De jeugd ging verder en maakte tankvaart tot big business. De machinekamer hier lijkt een fabriekshal: supergroot, niettemin vol materiaal. De éérste echte 3512 Stage V met katalysator en filterkast in combinatie met rvs AdBlue-tanks, John Deere-havenset, enorme Misti-spudpaal, pompen, manifolds en afsluiters maken het een walhalla voor de machinist. En dan hebben we het nog niet over ‘de machinekamer’ ónder de platen.

    Het trunkdek richtte RugoTech Pijpleidingen in met een dubbelleidingsysteem. Voorin staan drie MAN Stage V-motoren voor de boegschroef en het pompbedrijf. Ook hier nog een John Deere. EMS zorgde voor de totale elektrische installatie en het aansluiten van de apparatuur.

    (foto Johan de Witte)

    Zelf opleiding organiseren

    De stuurhut is the place to be met fraaie lessenaar, werktafel en kantoor over stuurboord. Vandaag de dag vragen administratie en papierwerk meer uren dan vaaruren! Overigens moet je als kapitein het geluk maar hebben dat het de personeelsmanager is gelukt om een crew samen te stellen waarmee je kan varen en werken met technisch hoogstaand materiaal.

    Schoolverlaters zijn meer dan welkom, echter de opleiding van het STC is kennelijk niet interessant en voldoende sexy genoeg om de interesse van leerlingen gedurende de opleiding vast te houden. De verhouding starters en gediplomeerden is onbevredigend. Ondanks de uitstekende sociale voorwaarden, werktijden en promotie evenals bovengemiddelde beloning, kiezen te weinig schoolverlaters daadwerkelijk voor een maritieme carrière. Collega’s wegkopen bij concullega’s is onfair en te makkelijk.

    Het is de reden dat bedrijven als Vario zelf de opleiding organiseren. Van de 130 medewerkers bij Vario op de schepen hebben er 50 de Roemeense nationaliteit. Drie schepen varen met een volledig Roemeense crew. Vario Shipping vaart wel bij de mond-tot-mondreclame van zijn medewerkers die weer nieuwe kandidaten motiveren. Je moet in mensen investeren, anders vaart er immers niks.

    tekst: Johan de Witte

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -