Eigenaar Nico van de Geer uit Drunen kan de toekomst van zijn chemicaliëntanker met hoop en vertrouwen tegemoet zien; dat is de betekenis van de naam van het schip: Spera. Gezien de kwaliteit van de 4.281 ton metende tanker (110 x 13,50 meter) ziet de toekomst van de tanker er inderdaad prima uit.
Dat is te danken aan de nauwe samenwerking van drie partijen met veel ervaring in de afbouw van schepen, namelijk Marcel Roodhart van Euromaritime, projectleider Cees Verheij van machinefabriek De Waal en afbouwbegeleider Jaap Oonincx van Oonincx ScheepsOnderhoud (OSO).
Het eindresultaat mag er dan ook zijn: een strak schip met elf duplex roestvaststalen tanks van 380 kuub elk. Iedere tank beschikt over een eigen ventilator.
In de praktijk zal er veelal met twee of drie verschillende partijen gevaren worden, maar het is in theorie mogelijk om elf verschillende partijen tegelijk te vervoeren. Dat is afhankelijk van de opdrachten die bevrachter Tankmatch geeft. De Spera zal vooral te zien zijn in het ARA-gebied en op de Rijn.
Een man een man…
De oplevering heeft wat langer geduurd dan gepland en gewenst. Het op de Tsjechische werf Navia gebouwde casco heeft ruim zesenhalve maand moeten wachten tot het water hoog genoeg stond voor de tocht naar Nederland. Het was het wachten wel waard, want eind februari kwam er een fraai en zeer strak casco in Nederland aan.
Nico van de Geer is de derde generatie die op een binnenvaartschip met de naam Spera vaart. Marcel Roodhart stelde in nauwe samenwerking met de eigenaar het bestek samen. “Ik ken Marcel al vanaf de jaren 90. Zo was hij betrokken bij het verlengen en de bouw van een nieuw achterschip van mijn vorige tanker, Vallesia, waarmee ik twintig jaar gevaren heb.”
“De ervaringen met Marcel waren altijd prima en dat geldt ook voor Jaap Oonincx. Bij hem had ik altijd de pompen en verdere techniek in onderhoud. Zowel bij Marcel als bij Jaap geldt: een man een man, een woord een woord. Je merkt heel goed dat ze allebei zelf gevaren hebben. Ik vaar al heel lang met dezelfde bemanning en ben blij dat zij het geduld hadden om te wachten tot de nieuwe Spera gereed was”, aldus een contente Van de Geer.
Dutch Well Pumps
Voor de voortstuwing is gekozen voor een Caterpillar van 1.620 pk bij 1.600 toeren, Easyflow-roersystemen en een Stuwa-voortstuwingsinstallatie.
OSO-directeur Jaap Oonincx zegt over de werkzaamheden: “In opdracht van Euromaritime mochten wij de afbouw van mts Spera begeleiden en uitvoeren. De afbouw aan de kade van De Waal bestond voor ons uit de inrichting en het leidingwerk in de voor- en achtermachinekamer en het plaatsen van de machinekamerpompen van Liquid Control Trading. Verder bouwden we de elf rvs-pompen van het merk Dutch Well Pumps (DWP), met een capaciteit van 100 kuub per uur elk, op het tank-dek in.”
De ladingpompen van DWP zijn centrifugaalpompen op basis van de deepwell-techniek. De pompen hebben een lange verticale as, met de aandrijving aan dek. Hierbij wordt de pomp in de put (well) op het laagste punt van de tank geplaatst, zodat de hele pompcapaciteit wordt gebruikt, totdat de tank leeg is. Daarnaast zorgt de speciaal ontwikkelde zuigkorf voor een betere toestroming.
De pompen zijn uitermate geschikt voor schepen die meerdere partijen vervoeren. Ze zijn leverbaar in de range van 75 tot 180 kuub per uur.