- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwChemgas klaar voor toekomst met Sundowner

Chemgas klaar voor toekomst met Sundowner

- Advertentie -

Delen

Chemgas heeft 6 april officieel zijn nieuwe coaster Sundowner gedoopt in Harlingen. Dat gebeurde voor het oog van ruim 150 genodigden door Elke Huising. De doopster is de vrouw van Okke Huising. Hij is namens Shell verantwoordelijk voor de scheepvaart van Shell Chemicals in Europa en Afrika en heeft als opdrachtgever nauw contact met Chemgas.

08Sundowner_1
Doopster Elke Huising en kapitein Eric Coenen.

Met de komst van de Sundowner beschikt Chemgas samen met zusterschip Sefarina nu over 2 zeeschepen die op LNG kunnen varen. De 87,50 lange en 14,20 meter brede Sundowner beschikt over twee tanks, onder meer voor LPG. Waarbij tank 1 een inhoud heeft van 910 kuub en tank 2 een inhoud heeft van 2.128 kuub.

De kapitein van het schip is de 58-jarige Harlinger Eric Coenen. De bemanning bestaat inclusief hen beiden uit 9 personen. “Onder wie 3 Filippijnen. De rest is Nederlander. Dat willen we ook, want die hebben toch de meeste kennis”, zegt Coenen.

 

Vloerverwarming

Hij voer eerder twee jaar op de Brisote en werkt ondertussen 30 jaar voor Chemgas. Coenen begeleidde 7 maanden lang de bouw van de Sundowner van A tot Z op Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw in Foxhol. “Daarbij is ook goed met de behoeften van de bemanning rekening gehouden. Zo zijn er 10 hutten, kan er een filmpje worden gekeken, is er wifi aan boord en is er vloerverwarming aangelegd. Dat de Sundowner in Harlingen ligt, is omdat de Sefarina hier ook is geweest. Dat beviel destijds goed.”

Volgens algemeen directeur Gunther Jaegers is Chemgas dankzij de vernieuwing van de zeevloot met de Sefarina en de Sundowner klaar voor de toekomst. Voor de binnenvaart kwam er eerder al het schip Sirocco bij. “Wij beschikken nu over de modernste en schoonste zeevaartschepen. Dankzij de inzet van LNG als brandstof zitten wij nu bovendien al op de helft van de CO2-uitstoot die ten doel is gesteld voor 2025. Als LNG een echte markt wordt, zijn wij er dus al klaar voor. Dat geldt ook voor de binnenvaartschepen. Die kunnen wij makkelijk ombouwen om op LNG te varen.”

 

De Sundowner vaart op LNG.
De Sundowner vaart op LNG.

Wind

Na de doop voer de Sundowner uit richting Vlissingen om er maandag LNG te bunkeren. Daarna vertrok het strak vormgegeven schip naar Tees in Engeland. “Het inzetgebied is Noordwest-Europa”, zegt Jaegers over de Sundowner, die vernoemd is naar een gelijknamige aflandige wind in Santa Barbara, Californië. “De naam is bedacht door een team binnen Chemgas. Al onze schepen zijn vernoemd naar een wind. Zo is Sefarina een Mediterrane wind die vanuit de Sahara komt.”

Momenteel is het overigens nog niet op veel plaatsen mogelijk om LNG in te nemen. De bunkering in Vlissingen op maandag 11 april betrof een pilot. Shell leverde de brandstof. Omdat LNG nog niet overal in Europa beschikbaar is, hebben beide zeeschepen een dual fuel-systeem. Daarmee kan zowel op een mengsel van LNG en diesel – die nodig is voor de ontbranding – als volledig op diesel worden gevaren. Chemgas koos voor LNG, omdat het partner is in het Europese LNG Masterplan. Dat wordt mede gefinancierd door de Europese Commissie.

Het schip oogstte niet alleen bij de aanwezigen veel bewondering. Ook eerste stuurman Rob Olyerhoek is in zijn nopjes met de Sundowner. “Het ziet er uit als een luxe jacht. Het voelt echt als een tweede thuis, waar je samen met je familie op aanwezig bent. En hoewel wij voor de scheepvaart een relatief klein schip hebben, kunnen wij ons wel richten op een specifieke markt. Als de hoeveelheden die vervoerd moeten worden te klein zijn voor een pijpleiding, huren ze een schip bij Chemgas. Dan komen wij dus in beeld.”

 

Eerste stuurman Rob Olyerhoek: “Het ziet er uit als een luxe jacht. Het voelt echt als een tweede thuis, waar je samen met je familie op aanwezig bent.”
Eerste stuurman Rob Olyerhoek: “Het ziet er uit als een luxe jacht. Het voelt echt als een tweede thuis, waar je samen met je familie op aanwezig bent.”

Emotioneel moment

Doopster Elke Huising is na afloop zwaar onder de indruk. “Het was mijn eerste doop. Het ging gelukkig goed. En dan ineens de toeter en ook alles er omheen. Het is toch een emotioneel moment.”

Huising was voor de doop gevraagd vanwege de contacten die haar man namens Shell heeft met Chemgas. “Wij werken al jaren samen met Chemgas. Zij zijn in staat om wensen van klanten te verstaan en deze uit te werken. Ook zijn zij innovatief”, zegt Okke Huisinga, die de komst van de Sundowner toejuicht.

“Wat Chemgas doet is belangrijk voor de toekomst. Als Shell geloven wij dat LNG een goede oplossing is voor schonere tussentijdse energie. Chemgas is daar een voorloper in. Onze relatie is op alle vlakken goed. Dat mijn vrouw is gevraagd voor de doop, vind ik een grote eer.”

 

tekst en foto’s: Jitze Hooghiemstra

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -