- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsCBRB luidt noodklok over Duits ventilatieverbod

CBRB luidt noodklok over Duits ventilatieverbod

- Advertentie -

Delen

In Duitsland is een wet in voorbereiding, waardoor een grote groep producten niet langer op Duits grondgebied mag worden geventileerd. Dat heeft vergaande gevolgen voor de binnentankvaart. Het CBRB luidt de noodklok over dit voornemen van Duitsland en heeft de Nederlandse overheid gevraagd internationaal te pleiten voor een Europese oplossing.

Het directe gevolg van het Duitse wetsontwerp kan zijn dat veel binnenvaarttankers in Nederland de tanks zullen ventileren. Het CBRB verwacht zelfs dat schepen ervoor om zullen varen. Er is immers geen goede infrastructuur beschikbaar voor de ontvangst en verwerking van ladingdampen.
Het gaat om de groep UN 1268 (Aardoliedestillaten of Aardolieproducten) die volgens het CBRB een significante hoeveelheid producten die door de binnentankvaart vervoerd worden omvat. “Het is reëel te vooronderstellen dat de internationaal georiënteerde binnentankvaart door dergelijke significante inkrimping van het gebied waar in West- Europa geventileerd mag worden in een verder negatief daglicht zal komen te staan. Om aan de kwaliteitseisen te voldoen, moeten de resten in de tanks veelvuldig geventileerd worden bij een bepaalde combinatie van na elkaar vervoerde producten en als het schip naar de werf moet of reparaties moeten worden verricht. Deze laatste mogelijkheid wordt ook in het voorstel benoemd en er zal strenger op gecontroleerd worden of de reparaties van zulke aard zijn dat een ventilatie wel überhaupt noodzakelijk is.” Aldus het CBRB.
Het wetsontwerp betreft de 21ste editie van Bundes-Immissionsschutzverordnungen van het Duitse Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit.

Kansen
Volgens het CBRB is een Europese aanpak de enige manier om het ontgassen van ladingtanks te verminderen. Het verwijst naar de benzinerichtlijn (EU-richtlijn 94/63/EG) met sinds 2006 een Europees verbod op het ontgassen van benzinedampen. “Met een dergelijke aanpak zijn wellicht ook kansen en mogelijkheden te benoemen voor de binnentankvaart. Mede door regionale, maatschappelijke en politieke druk is de wens van het vervoerend bedrijfsleven, zoals in 2004 met de overheid gecommuniceerd, om dit onderwerp te benoemen in deel B van het inmiddels van kracht zijnde Scheepsafvalstoffenverdrag de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen. De ventilatie van de ladingtanks is uitdrukkelijk in de wet voorzien om de vereiste veiligheid in de ladingtanks te waarborgen. Het bedrijfsleven zet zich in om het ventileren te reduceren en op korte termijn zullen er technische innovaties in een testfase komen.”
In het Duitse voorstel wordt niet gesproken over enige overgangsmaatregel waardoor, wanneer het besluitvormingsproces gevolgd wordt dit op korte termijn van kracht zal worden op Duits grondgebied met logistieke gevolgen in de gehele logistiek keten. Het CBRB heeft de Nederlandse overheid gevraagd aandacht te hebben voor het Duitse voornemen en te pleiten voor een gezamenlijk Europees optreden in het terugdringen van de ladingemissies voor de gehele petrochemische logistieke keten op korte termijn.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -